Annons

Antons El-handel ska bli elmarknadens Spotify

Antons El-handel ska bli elmarknadens Spotify

2014-02-19 12:59

Elavtal med fastpris, inte per kilowattimme, utan per månad. Det är grundtanken bakom Alltid, en digital utmanare på den svenska elmarknaden. Bakom lanseringen står den välkände e-handelsentreprenören Anton Johansson.

Nyheten om att Anton Johansson och övriga i teamet sålt begagnat-appen Osom till konkurrenten Nybytt, hann knappt nå media innan det är dags för nästa projekt. Imorgon lanseras Alltid, en ny digital uppstickare på den svenska elmarknaden.

Med en fast månadskostnad och feedback till kunderna via appar tar Alltid upp kampen om de svenska lägenhetskunderna. Förhoppningen är att göra det lika självklart att bli medveten om sin elförbrukning som det är att panta burkar.
– Få lägenhetshushåll håller koll på sin elförbrukning, men med digitala lösningar kan vi ge feedback till våra kunder och lära dem ett mer hållbart konsumtionsmönster. Vi vill göra det lika självklart att hålla en rimlig elförbrukning som det är att källsortera, säger Anton Johansson som förutom Osom även varit med och dragit igång hörlursbutiken Headler.

Elmarknadens Spotify

Idén fick Anton när han skulle teckna elavtal och insåg att det som de traditionella elbolagen kallar fastpris (fast pris per kilowattimme) inte var samma sak som han själv kallade fastpris (fast avgift per månad).

Alltids månadskostnad är däremot helt fast. En nyhet på elmarknaden, men för andra tjänster, som mobilabonnemang, bredband och film- och musik, är det idag standard med "flat rate" påpekar Anton och tänker närmast på tjänster som Spotify och Netflix.
– Digitaliseringen har gjort det möjligt att göra tjänster sociala med en helt ny affärslogik. Redan har många föråldrade branscher, som film och musik, förändrats i grunden. Det är helt enkelt dags att elmarknaden får sitt eget Spotify, säger Anton Johansson.

Elkonsumtion via app

Priset baseras på antal rum i lägenheten och hur många som bor i hushållet. Något som betyder att deras kunder inte behöver fundera över vad elen kostar. Alltid har även en app som visar användarens elkonsumtion i en tydlig infografik, få tips på hur de kan tänka mer hållbart och bli belönade med till exempel digitala presentkort när de sänker sin konsumtion.

Främst riktar man sig till mindre hushåll i lägenhet, vilket motsvarar ungefär en miljon hushåll.  Och det är dessa små, unga hushåll som är kraftigt överrepresenterade bland de som har tilldelats en dyr elleverantör i samband med inflyttningen, så kallat "tillsvidareavtal", enligt en färsk rapport från Elmarknadsinspektionen.
– Jag hoppas att alla som bor i lägenhet med ett dyrt tillsvidareavtal hör talas om oss. De kommer att gilla vårt upplägg, säger Anton Johansson.

 
Källa: Press
 
Bilder på den nya appen:
 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Oscar Troedson
2014-02-19 13:13

Riktigt schysst idé! Vem är det som levererar elen? Kommer det vara flexibelt eller är det Vattenfall?

Oscar Troedson
2014-02-19 13:19

Och fråga två; Hur länge gäller ett fastpris som man signat upp för?

Magnus Bråth
2014-02-19 13:25

Grymt roligt, verkligen en bransch som behöver skakas om. Go Anton!

efinancetim
2014-02-19 13:24

Grymt intressant! Är också nyfiken på de frågor Oscar ställt.

Parvelito
2014-02-19 13:34

Kul, men är fastpris något som får folk att stänga av apparater, köpa LED-lampor, låta bli hårtorken och dra ur laddarna när de inte används?

Kocken
2014-02-19 13:34

Bra idé, Lite nyfiken på hur ni lyckas bli insläppta på en oligopol-marknad.

anton
2014-02-19 13:56

Kul att ni tycker om 'et! Om några timmar läggs sajten ut, då får ni regga er!

Ang. var elen kommer ifrån så köper alla elbolag från Nordiska elbörsen Nordpool, vare sig man heter EON, Fortum eller Vattenfall. Alltid jobbar med ett befintligt, etablerat och duktig elhandelsbolag som köper in elen därifrån också, som heter Borås Elhandel. De löser allt det praktiska och har tusentals nöjda kunder så det är inga konstigheter och helt tryggt. Vi säljer endast svensk vattenkraft. Jag har alltså paketerat om och "ehandelsifierat elhandeln", men elen kommer från en befintlig aktör som heter Borås Elhandel.

Ni kan registrera er för "ingen bindningstid", 12 månader eller 24 månader.

Oscar Troedson
2014-02-19 14:33

Schysst, bojkottar Vattenfall av principiella skäl, men idén är helt klart intressant. Hoppas det kommer något liknande där man som kund har möjlighet att snabbt byta elbolag.

Parvelito
2014-02-19 14:50

Måste regga mig enbart för att se vad 14 rum och kök kostar som fastpris :-)

flennstrom
2014-02-19 14:55

@Oscar, vattenkraft och Vattenfall är inte samma sak i det här fallet ;) Du kan nog handla av Anton.

Oscar Troedson
2014-02-19 14:59

@Fredrik, Borås Elhandel ägs av Vattenfall - tack för din kommentar.

kristoffer.gus
2014-02-19 14:54

Alltid kul med folk som utmanar genom en ny affärsmodell! Men känns inte idéen med fastpris på elen, på ett samhälleligt plan, väldigt gammaldags och icke-energispararkompatibel? Med utvecklingen av smart grids och liknande, vill man väl snarare gå mot att man betalar ett slags realtidspris för elen, för att därmed i så stor utsträckning som det är möjligt, framförallt konsumera elen vid de tidpunkter på dagen när den är så billig som möjligt?

Ola
2014-02-19 14:59

Intressant idé. Men eftersom den är extra intressant ur kundperspektiv om du känner för att vara riktigt slösaktig så känns den miljömässigt livsfarlig..., jag ser om morötter med digitala presentkort ovan men många motiveras främst av en sak, pengar, och det är helt galet vad snåla människor det finns. Så att teckna ett dylikt elavtal för hushållsel och minska värmekostnaden med hjälp av ugnsvärme kommer nog poppa upp som idé för en och annan...

Jimmy Öström
2014-02-19 15:17

Hurra! Hurra!

Fractronics
2014-02-19 15:47

Kul ide. Nu bor jag i villa och har dålig koll på lägenhet men även där betalar man väll elnätsavgift som dessutom består av rörlig och fast del? För att bli riktigt enkelt hade det varit snyggt att få bara en räkning.
Det vanligaste klagomålet jag hört det senaste är snarare att en för stor del av totala elkostnaden är fast så att en minskning av energianvändningen får dåligt genomslag i räkningen.
Men för lägenheter med liten elförbrukning kanske det kan fungera (Ända tills någon av era kunder startar en bitcoin-mining-farm eller säljer el till alla grannarna i trapphuset). :-)

anton
2014-02-19 16:27

And it's live http://alltid.se/

Peder
2014-02-19 16:42

Grymt Anton! Jag skall verkligen följa det här och du är verkligen rätt person för att ge sig in i en svår bransch som elmarknaden.

Med vänliga hälsningar

Peder

flennstrom
2014-02-19 17:25

@oscar Ber om ursäkt för dålig bakgrundskoll. All kraft i vattenfall grumlade mitt omdöme.

mickewidell
2014-02-19 18:52

Jag vill prova detta, bara för att det känns kul att säga att man har SuperAnton som elbolag! :)

Per Nilsson
2014-02-19 18:51

Såg den inte komma. Blev tagen på sängen. Mycket imponerande. Ärligt, det här kanske låter som värsta fjäsket - men ärligt talat, snacka om att du Anton är en cool affärsman med coola & GENOMFÖRBARA idéer. Vi har mycket att lära oss av dig och dina likar.

Det här är verkligen frapperande! :)

Ett slag rakt i solar plexus på en gammal gubbe som mig - ett uppvaknande att man måste tänka längre än näsan och armarna räcker. Se möjligheter men framför allt hitta möjliga möjligheter som kan te sig omöjliga.

Searchmint
2014-02-19 17:59

El-Anton! Kör järnet kompis! :)

Håller tummar och tår att ingen går in och gör samma sak, och att du slipper priskriga med drakarna!

//Magnus Lundin

Oscar Troedson
2014-02-19 18:59

@Flennström, Ok - ville mest förtydliga att Borås Elhandel (Vattenfall) ligger bakom tjänsten, tyckte inte det framgick helt och hållet i artikeln :-)

Men riktigt snyggt jobbat, blir spännande att följa!

@Anton, gällande "Vi måste kunna debitera dig extra om du använder vår tjänst utöver vad vi skulle kunna förvänta oss." - Får kunden en varning om hen börjar närma sig den gränsen?

pyhobby
2014-02-19 19:21

Nu är antagligen detta som att svära i kyrkan...men jag kan bara inte hålla tillbaka.
"Miljövänlig, svensk vattenkraft och helt transparent för dig som kund."

Vattenkraft är då rakt inte miljövänlig. Dessutom är det inte tillåtet att marknadsföra vattenkraften som just miljövänlig.

Er tjänst är säkert hur intressant som helst, men för min del faller det pladask när ni som ny aktör kommer in på marknaden och påstår att vattenkraften är miljövänlig.

Är ni ovetande om vad vattenkraften ställer till med eller skiter ni i det?
Det är tyvärr många som går på elbolagens lobbyarbete om att vattenkraften är "miljövänlig".

Jag blir så innerligt besviken när man inte tar reda på fakta om produkter man säljer eller förmedlar.

Jag förutsätter att ni helt enkelt inte förstår vad vattenkraften ställer till med. Ett råd i alla välmening. Stäng ner sidan och fundera över om er affärsidé att förmedla "miljövänlig en från vattenkraftverk".

Jag rent ut sagt äcklas av hur ni framställer vattenkraften:
"Miljövänligt
Hållbarhet är viktigt, tycker vi. Därför säljer vi bara miljövänlig svensk vattenkraft"

Uppenbart att ni har fullständigt noll koll på vattenkraftens effekter.

Rikard
2014-02-19 21:01

Det här med miljövänlig el verkar vara en vattendelare men gött jobb Anton, spännande att ni tar tag i det här området. En snygg och enkel faktura på det här och tjänsten är i hamn!

pyhobby
2014-02-19 21:57

Eftersom "miljövänlig" inte är tillåtet att använda i marknadsföring av vattenkraft så ser jag inte det som en vattendelare där du som aktör kan välja sida. Det är inte tillåtet *punkt*.
Då får man snällt rätta sig i ledet. Jag tycker det är jäkligt trist när en sån här miss görs vid en lansering.

De allra flesta lever ju i tron att vattenkraften är helt fantastisk för miljön. Tyvärr är ju sanningen en helt annan.

Svensk energi, IVA, elbolagen mfl. har stora resurser och tyvärr går deras skitsnack hem hos många.
Ungefär som den odlade norska laxen som i sig är en ekologisk katastrof. Många lever i tron att det är bra mat för människa och miljö men sanningen är en annan. Precis som med vattenkraften....

anton
2014-02-19 23:21

Hej pyhobby! Dessvärre lade vi ut sajten innan vi hunnit dubbelkolla alla texter, det har varit många inblandade i projektet så nu när allt "sattes ihop" gick det lite snabbt. Nu har vi ändrat texten. Ser det bättre ut? Tack för att du gjorde oss uppmärksamma!

biz
2014-02-20 06:07

Kul idé! synd att det inte är riktig flatrate, blir lite som mobilbolagen som säljer flat-rate men i avtalsvillkoren skriver in max 2gb. Det vore bra om ni specificerar vad som är normal användning så kunden vet när han blir debiterad extra för elen. Hacker kalle med 5 datorer i sovrummet klarar han sig eller är han en onormal el användare?

Magnus Bråth
2014-02-20 06:47

Men, men..

Nu blev jag lite besviken.

Det finns ett fast pris, sen belönas de som använder mindre el med lägre pris (eller ett presentkort). Och om man använder mer el än ni tänkt er så slås det på priset.



Parvelito
2014-02-20 08:47

Jag funderade lite i natt på det här, och tror det är läge för "all-inclusive-tjänst".

Kan man erbjuda el + elnät + TV-kanaler + play-tjänst + hemförsäkring + bredband + telefoni för ett bra pris i ett paket så tror jag att många kunder är intresserade. Det går ju också att sälja till en rad extragrejer som t.ex. "ny telefon var 24:e månad för 200kr extra i månaden", eller kanske att man hyr sin TV, dator, platta etc för ett fast pris i månaden.

Det är en djungel av företag som vill erbjuda allt detta till konsumenter, som skall försöka välja och hålla sig uppdaterade. Det är högvis med räkningar varje månad, och missar man en blir det dyrt.

Kan man erbjuda allt i en bra tjänst så kan man fördela överutnyttjande av en vara mot något man nyttjar mindre, utan en extraavgifter.

Dessutom blir det mycket jobbigt för kunden att säga upp paketet, då får man börja med att bli kund på en rad olika ställen och sätta sig in i allt.

Jag tror att både yngre och äldre kan vara intresserade av ett sådant paket.

pyhobby
2014-02-20 08:59

Anton: Klart bättre.

Tyvärr är det ju så att de allra flesta tror att vattenkraften är "miljövänlig". Lobbygrupper har bankat in det i våra skallar i årtionden. Just nu jobbar lobbygrupperna häcken av sig i ett försök att stoppa att befintliga vattenkraftverk skall genomgå en modern miljöprövning (med undantag för de största verken som är skyddade från detta då de ansen mycket viktiga för elproduktionen och regleringen).
Man slåss med näbbar och klor och minst sagt genanta samband mellan elbolagen, politiker och inte minst IVA (Kungliga ingenjörsvetenskapsakademien)som påstår sig vara en opartisk spelare men som är späckad med representanter från elbolagen har nystats upp.

Elbolagen gör sjuka vinster på vattenkraften och motsätter sig på alla sätt och vis nya miljöprövningar, lutar sig mot "gammal hävd" och uttryck som "urminnes tider" används flitigt. Saken är den att Sverige är sämst i hela EU på att miljöanpassa vattenkraften.

Dock finns det idag två (!!!!) bolag som gör bra miljöanpassningar av sina vattenkraftverk.

Nu vet jag inte om det är möjligt eller om intresset finns, men det vore för jäkla trevligt om ni kunde överväga att förmedla el från dessa två leverantörer.

Om ni har viljan skulle ni säkert kunna göra en miljömässig skillnad med er tjänst.

Hojta till om du vill att jag fixar en kontaktväg åt dig.

Kan samtidigt meddela att det fullständigt brann till i skallen på mig när jag läste era formuleringar tidigare. Jag blir fullständigt galen av hur bra lobbyisterna lyckats lura den stora massan i vårt land:)

Med detta sagt vill jag önska dig lycka till med äventyret!




Andreas
2014-02-20 09:41

Skoj med nytänk!

Det som slår mig direkt är vad för typ av uppvärmning som används i lägenheten.

Använder man centralvärme eller elvärme där man själv står för elbrukningen, skiljer sig elkonsumtionen väldigt mycket.

Hur gör ni vid iskalla vintrar eller om elpriset höjs kraftigt?

Har ni gardera er så att ni inte går back på varje kund i framtiden?

Andreas
2014-02-20 10:02

Fråga 2,

Är elmarknaden uppdelad i Sverige också så att man köper el från en distributör medan en annan står för överföringen?

Denna tjänst erbjuder väl endast elen eller även elöverföringen?

PS. Anton, skickade ett PM till dig på FB.

Gamsun
2014-02-20 10:43

Utifrån vad Magnus skriver - Nu blev jag också nyfiken.

Det är fast pris, men bara om man konsumerar mindre el än om man hade köpt som vanligt per kw timme?

Funderade också på huruvida ni inte krävs enligt lag att specificera redan innan signup vad det fasta priset avser eftersom ni extradebiterar för elen som överstiger "vad ni kunnat förvänta er"? Jag vet inte, men jag gissar att någon kund kan komma att hävda vilseledande marknadsföring.

Lycka till!

Jimmy Öström
2014-02-20 12:29

Kan inte annat än att hålla med vad Per skrivit!

Kommer bli skitbra detta, klart det finns buggar och skit i början men dessa jobbar ni såklart enkelt bort!!

Får bli ett till HURRA!!!!!

anton
2014-02-20 13:59

Magnus och Gamsun:

Nja nu har ni nog missuppfattat. Det är fast månadskostnad, men har man flera månader i rad mycket högre förbrukning än vad man borde ha så har vi rätten enligt kundavtalet att ge en högre månadskostnad. Det kommer dock krävas mycket för att det ska ske, och självklart vara efter flera varningar. Det är inte konstigare än att mobiloperatörererna också har rätt att ge högre pris om man kraftigt överskrider sin sms-quota t.ex. Men precis som de har 10k gratis sms per månad, har vi en ganska väl tilltagen quota.

Det är inte alls så att det bara är fast månadskostnad om man konsumerar mindre, utan det är bara det att det finns ett högt, högt tak någonstnas som vi måste ta höjd för i avtal osv. Också av energieffektiviseringsskäl, det finns starka pråpåer från politikerna om de här sakerna.

Vi kollar alla kunder som registrerar sig för Alltid och de som har mycket högre förbrukning än vad som är normalt för just den storleken av hushåll (det kan finnas massa anledningar till det, alla hushåll är olika) så ger vi ett erbjudande om en något högre månadskostnad direkt. Så vi tar inte in kunder och sen börjar "höja", utan redan innan vi godkänt kunden så ger vi isåfall ett nytt erbjudande. Precis som det krävs mycket innan vi skulle få för oss att höja ett månadspris för någon kund, så är det inte särskilt ofta de som registrerar sig får ett nytt erbjudande heller.

Som sagt, det här är verkligen ute i "de få speciella casen"-träsket, de allra allra flesta kunderna kommer ha en helt fast månadskostnad och få sitt pris direkt utan knussligheter.

Det är därför vi inriktat oss mot lägenheter, just för att det är tillräckligt förutsägbart för att kunna ge fast månadskostnad.

Jimmy Öström
2014-02-20 14:43

En fråga. Är denna månadskostnaden inklusive förbrukning OCH nätavgiften?

anton
2014-02-20 14:59

Jimmy: tyvärr ej. Nätavgiften kan vi dessvärre ej styra för. Vi, liksom många andra elaktörer, jobbar dock för att ändra reglerna så att kunderna i framtiden endast ska behöva få en elfaktura. Helt otroligt att det fortfarande 2014 är uppdelat med elhandel och elnät.

Jimmy Öström
2014-02-20 15:02

Tack för svar Anton, misstänkte det men ville ändå kolla.

Håller med dig helt!

Jimmy Öström
2014-02-20 15:07

Sorry, såg era "frågor och svar" nu.

Har dock en fråga till som kan bli aktuellt för era kunder:

"Vad händer om jag flyttar tillsammans med min flickvän i hennes lägenhet som även har 24 månaders abonnemang på el? Man vill ju inte stå med dubbla elkostnader."

anton
2014-02-20 15:15

Du menar att ni flyttar ihop och då blir en till person i lägenheten? Isåfall kan ni bara höra av er till vår kundservice så ordnar vi det. I de allra flesta fall så påverkar inte det priset (men ibland kan det bli en liten höjning), så det är inga konstigheter.

Gamsun
2014-02-20 16:36

Bra svar Anton! Lite utmaning i villkoren dock att hitta balansen mellan er säkerhet och kundens trygghet.

Som sagt - kör järnet! :)

anton
2014-02-20 18:26

@Gamsun kan tillägga att om man lyckas sänka sin förbrukning flera månader i rad så kan vi även ge lägre månadspris. Det kommer bli mycket vanligare än att vi höjer :)

Jimmy Öström
2014-02-21 10:50

Jag är förälskad i denna tjänsten!

Kommer köra på denna tjänst, priset ser även väldigt bra ut för mig (2a med 1 person/24 månader)

i'm in love over my ears!

anton
2014-02-21 13:49

Kul att höra Jimmy! :)

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta