Antons El-handel ska bli elmarknadens Spotify

Elavtal med fastpris, inte per kilowattimme, utan per månad. Det är grundtanken bakom Alltid, en digital utmanare på den svenska elmarknaden. Bakom lanseringen står den välkände e-handelsentreprenören Anton Johansson.

Nyheten om att Anton Johansson och övriga i teamet sålt begagnat-appen Osom till konkurrenten Nybytt, hann knappt nå media innan det är dags för nästa projekt. Imorgon lanseras Alltid, en ny digital uppstickare på den svenska elmarknaden.

Med en fast månadskostnad och feedback till kunderna via appar tar Alltid upp kampen om de svenska lägenhetskunderna. Förhoppningen är att göra det lika självklart att bli medveten om sin elförbrukning som det är att panta burkar.

Annons
Annons

– Få lägenhetshushåll håller koll på sin elförbrukning, men med digitala lösningar kan vi ge feedback till våra kunder och lära dem ett mer hållbart konsumtionsmönster. Vi vill göra det lika självklart att hålla en rimlig elförbrukning som det är att källsortera, säger Anton Johansson som förutom Osom även varit med och dragit igång hörlursbutiken Headler.

Elmarknadens Spotify

Idén fick Anton när han skulle teckna elavtal och insåg att det som de traditionella elbolagen kallar fastpris (fast pris per kilowattimme) inte var samma sak som han själv kallade fastpris (fast avgift per månad).

Alltids månadskostnad är däremot helt fast. En nyhet på elmarknaden, men för andra tjänster, som mobilabonnemang, bredband och film- och musik, är det idag standard med "flat rate" påpekar Anton och tänker närmast på tjänster som Spotify och Netflix.

– Digitaliseringen har gjort det möjligt att göra tjänster sociala med en helt ny affärslogik. Redan har många föråldrade branscher, som film och musik, förändrats i grunden. Det är helt enkelt dags att elmarknaden får sitt eget Spotify, säger Anton Johansson.

Elkonsumtion via app

Priset baseras på antal rum i lägenheten och hur många som bor i hushållet. Något som betyder att deras kunder inte behöver fundera över vad elen kostar. Alltid har även en app som visar användarens elkonsumtion i en tydlig infografik, få tips på hur de kan tänka mer hållbart och bli belönade med till exempel digitala presentkort när de sänker sin konsumtion.

Främst riktar man sig till mindre hushåll i lägenhet, vilket motsvarar ungefär en miljon hushåll.  Och det är dessa små, unga hushåll som är kraftigt överrepresenterade bland de som har tilldelats en dyr elleverantör i samband med inflyttningen, så kallat "tillsvidareavtal", enligt en färsk rapport från Elmarknadsinspektionen.

– Jag hoppas att alla som bor i lägenhet med ett dyrt tillsvidareavtal hör talas om oss. De kommer att gilla vårt upplägg, säger Anton Johansson.

 
Källa: Press
 
Bilder på den nya appen:

 

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!