Apotea får vänta – svalt intresse för miljözon vid lagret

Bra idé men svår att genomföra, enligt e-handlarna.

Vid årsskiftet införde Apotea sin miljözon, som är tänkt att hålla lastbilar utan tillräckligt hög miljöklass utanför företagets område. Nyligen berättade företagets vd, Pär Svärdson, för Ehandel.se att projektet har fått en bra start. Företagets stickprovskontroller visar att samtliga logistikaktörer verkar ha anpassat sig till de nya reglerna.

LÄS ÄVEN: Stark start för Apoteas miljözon: "Har tagit det till sig"

Annons

I sommar planerar Apotea att skärpa reglerna och endast tillåta lastbilar av miljöklass Euro 6 att köra in på företagets område, och bolaget hade gärna sett att fler e-handelsaktörer följde företagets exempel.

För problemet är att de mer miljöskadliga lastbilarna knappast har gått upp i rök. De kör istället på andra sträckor, vilket Pär Svärdson säger sig ha fått bekräftat av logistikföretagen i fråga. Hade fler e-handlare gjort gemensam sak hade det däremot blivit svårare för logistikföretagen att använda de oönskade lastbilarna, menar e-handelsprofilen i Morgongåva.

"Kanske kan vara nästa steg"

Det ser dock ut som att Pär Svärdsons efterfrågade uppbackning kan dröja ett tag, om den blir av över huvud taget. När Ehandel.se frågar runt bland andra e-handlare visar det sig att intresset för att införa miljözoner är ganska ljummet. Av totalt 14 kontaktade företag var det endast tre som svarade och ett som skrev att det skulle återkomma med ett svar, medan tio alltså inte gav någon respons alls.

- Vi tycker att det är ett intressant upplägg men inget vi har hunnit ta ställning till ännu, skriver Joel Svensson, vd på Partykungen.

De tillfrågade bolagen sträcker sig från några tiotals miljoner till flera miljarder kronor i omsättning. Christian Omander, medgrundare på CoolStuff, tar upp att förutsättningarna för att införa initiativ i stil med en miljözon kan skilja sig åt mellan olika bolag.

- Det låter som ett utmärkt initiativ att införa en miljözon vid lastbryggorna. Vi har nyligen börjat klimatkompensera alla våra frakter till kund, men kanske skulle detta vara nästa steg i miljöarbetet. Frågan är om det är lika lätt att kräva och få gehör för detta för mindre e-handlare än Apotea, men oavsett vilket är det intressant och värt att titta vidare på, skriver han.

"Det viktigaste är att kommunicera"

Skincitys vd Mikael Kjellman håller med Pär Svärdson om att effekterna endast blir påtagliga när flera aktörer går samman och transportbranschen genomgår en större förändring. Han tar också upp att förutsättningarna för olika e-handlare kan variera, och tillägger att han inte är insatt i hur Apoteas upplägg fungerar i detalj. Hur ska till exempel en miljözon kunna fungera om flera företag delar på ett och samma lager?

- För vår del är det säkert lite enklare att införa ett förbud då vi varken har plats för trailers eller stora ekipage och i fastigheten sitter bolag som inte är så logistikdrivna. Däremot så finns det många andra företag i samma område och E18 utanför fönstret som såklart är en stor miljöbov, skriver Mikael Kjellman, och fortsätter:

Annons

- Med det sagt tror vi det viktigaste är att kommunicera med speditörerna regelbundet för att gemensamt driva en förändring. Detta är något som vi också gör och vi har påtalat att de transporter som vi betalar och ansvarar för alltid ska vara så miljömedvetna som möjligt.

UPPDATERING:

Efter att artikeln hade publicerats fick vi även svar från KitchenTimes vd Joel Falck:

- Vi tycker absolut att detta är ett intressant sätt att använda vårt inflytande till att minska klimatpåverkan från handeln. Vi tittar löpande på hur vi genom våra transporter kan minska miljöpåverkan, men vi har ännu inte räknat på vilken effekt en sådan här miljözon skulle kunna ha. Vi är dock väldigt öppna för det här greppet och tycker att det känns kul att Apotea visat ett framgångsrikt exempel.

Annons