Apotea fast i Instagrams spärr: ”Inte lätt att ta sig förbi”

Särskilda regler för läkemedel - men nu har Apotea blivit "godkända".

När Instagram under förra hösten gav företag möjlighet att sälja direkt via det populära nätverket, dröjde det inte länge förrän e-handlarna fattade galoppen. Här i Sverige var till exempel Hemtex tidigt ute med en butik på Instagram, och tidigare i somras kunde vi berätta om vad Nike hade gjort för att nå internationell Instagram-succé.

I samma veva som Instagram sakta men säkert etablerade sig som en allt viktigare försäljningskanal, ökade många svenska e-handlare sin närvaro i nätverket. I våras kunde vi med hjälp av Ehandelsindex berätta vilka e-handlare som hade flest följare, samt vilka som var mest aktiva, på Instagram.

Annons

"Vi har stött på en del hinder"

Men trots sin omsättning i miljardklassen, och sin ständiga närvaro i media, har Apotea lyst med sin frånvaro i de här sammanhangen. Nu visar det sig att bolagets tystnad på Instagram beror på en spärr, som bolaget alldeles nyligen har lyckats ta sig förbi.

- Vi har stött på en hel del hinder som nätapotek när det gäller annonsering på sociala medier. Därav vår låga aktivitet. Nu har vi nyligen blivit "godkända" och ser fram emot att utveckla vår närvaro på Instagram och utforska mediet som säljkanal, skriver nätapotekets marknadsansvarig Anna-Maria Rosenblom i ett mail till Ehandel.se.

Ska stoppa pirat-Viagra?

Utöver problemen med Facebook och Instagram har Apotea också råkat ut för att Googles filter inte tillåter företaget att ha vad de vill på nätbutikens startsida. Enligt Anna-Maria Rosenblom är det inte ovanligt att digitala kanaler har spärrar, något hon menar troligtvis beror på att företag som säljer till exempel piratkopierad Viagra ska stoppas.

- Men den drabbar oss och det har inte varit helt lätt att ta sig förbi. I Facebooks policydokument står det att de inte godkänner nätapotek men nu har de äntligen gett oss tillstånd att annonsera, skriver hon.

Annons