Annons

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

Apotea i stor kampanj - ska minska tryck på vårdcentralerna

2016-09-30 10:12

Apotea är ett av flera apotek som vill öka kunskapen om förkylning och influensa, samt minska trycket på vårdcentralerna, i en ny kampanj.

Apoteksföreningen och Läkemedelsindustriföreningen, LIF, inleder i dagarna en folkbildningskampanj med temat ”ta hand om dig – med råd från ditt apotek” som ska öka svenskarnas kunskaper om våra vanligaste sjukdomar.

En kampanj som bland annat ska uppmana svenskarna att ta kontakt med sitt apotek vid frågor om förkylningar, influensa eller annan läkemedelsanvändning. Med på tåget är Sveriges enda renodlade nätapotek Apotea.se.

– Det finns stor okunskap om hur man bör hantera förkylningar och influensa. På apotek kan du få expertråd för hur du kan ta hand om din förkylning, säger Frida Widén, läkemedelsansvarig farmaceut på Apotea.se.

Fler uppsöker läkare än apotek

Enligt en Sifo-undersökning som Apoteksföreningen och LIF gjort, drabbas 84 procent av svenskarna av minst en förkylning varje år. Det finns en stor okunskap och var femte svensk, eller 19 procent, tror att antibiotika hjälper. Vilket är felaktigt och en av förhoppningarna med folkbildningskampanjen är att minska felanvändningen av antibiotika.

Annons
Annons

Av samma Sifo-mätning framgår det även att 64 procent inte söker någon information vid en förkylning. Tio procent uppsöker läkare, medan endast åtta procent vänder sig till apoteket.

– Skulle kampanjen leda till att fler söker råd på apotek i dessa lägen, istället för att vända sig till läkare, skulle vi vinna mycket. Då skulle trycket på landets vårdcentraler minska under de värsta förkylnings- och influensaveckorna, säger Frida Widén.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta