Apotea pressar priserna men kunderna jämför inte

Priserna på receptfria läkemedel skiljer sig åt en hel del mellan apoteken, men trots att det finns pengar att spara, är det få konsumenter som jämför priser innan de handlar.

I somras kartlade HUI Research, på uppdrag av nätapoteket Apotea, prisspridningen på 51 receptfria läkemedel i apotekshandeln. Undersökningen visade att det finns en stor prisspridning mellan identiska receptfria läkemedel, något som fortsatt håller i sig.

Nu har man nämligen genomfört en liknande prisundersökning på 50 av de 300 mest sålda receptfria läkemedlen i Sverige som visar att apoteksföretaget med det högsta priset i genomsnitt var 38 procent dyrare än det billigaste apoteket.

Annons

Störst prisskillnad uppmättes för det receptfria läkemedlet Behepan, för vilket den procentuella differensen mellan högsta och lägsta pris var 167 procent.

Nätet ger ökar transparens

De apoteksföretag som ingick i prisstudien var Apotea, Apotek Hjärtat, Apoteket AB, Apoteksgruppen, Cura apoteket, Kronans Apotek och LloydsApotek. Apotea, som beställt undersökningen och ser sig som branschledande prispressare, är billigast på alla stickprover utom ett där de är en krona dyrare.

Samtidigt visar studien att priset inte är en högt prioriterad fråga för konsumenterna. Endast 16 procent av respondenterna angav att priset är viktigt när de ska handla receptfria läkemedel. Andelen som gjort en prisjämförelse mellan olika butiker var också låg i relation till andra varor och uppgick till 30 procent.

– Konsumenternas prismedvetenhet i apotekshandeln skiljer sig kraftigt mot andra branscher. Sannolikt tror många att likriktningen från monopoltiden lever kvar, trots att marknaden omreglerades för fem år sedan och det idag är stora prisskillnader på receptfria läkemedel. Men tiden börjar mogna för mer konsumentmakt även i apotekshandeln, i takt med fler apoteksaktörer på nätet och ökad transparens, säger Lena Larsson, vd på HUI.

Annons