Apotek Hjärtat satsar på sin digitala kanal med ny podcast

ICA Gruppens apotekskedja lanserar en ny podcast om hälsa och välbefinnande för att nå kunderna i den digitala världen.

I slutet av 2015 rekryterade Apotek Hjärtat en ny e-handelschef i Christina Ericsson, tidigare global digital försäljningschef på SAS. Hennes nya uppdrag blir att utveckla kedjans e-handel och digitala erbjudande, och nu är det dags för en digital satsning i form av podcasten Hjärtats gäster.

Här kommer chefsapotekare Annika Svedberg att bjuda in olika experter för att prata om ämnen knutna till hälsa och välbefinnande. I premiäravsnittet medverkar Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar vid Uppsala Universitet och Akademiska sjukhuset, för att prata om fästingburna sjukdomar och vaccination.

Annons

– Idén med Hjärtats gäster är att ge dig som lyssnar en djupare kunskap om olika aktuella ämnen, till exempel pollen, solskador och fästingburna sjukdomar, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Vill finnas i alla kanaler

Ehandel.se har tidigare tittat lite närmare på hur de mer traditionella apotekskedjorna i Sverige ser på Apoteas framfart. Nätapoteket som under 2015 omsatte över en halv miljard med lönsamhet.

E-handeln är onekligen en viktig del även inom apoteksbranschen och enligt Apoteas VD, Per Svärdsson, har nätaktören inte någon egentlig konkurrens då de fysiska aktörerna har för stort fokus på butikerna.

Något de konkurrerade kedjorna inte håller med om, och medan Apotea inte tror sig öppna ett fysisk apotek, satsar de fysiska butikerna allt mer på sina digitala kanaler. Och här är Apotek Hjärtats nya podcast, som kommer att finnas tillgänglig via iTunes och Acast, ett exempel.

– Vi vill dela med oss av vår kunskap till de som lyssnar, samtidigt som vi är nyfikna på vad experterna säger, säger Annika Svedberg.

Annons