Apoteket AB: Första kvartalet en succé för e-handeln

E-handeln stod för största delen av ökningen.

Årets första kvartal blev en succé för Apoteket AB:s e-handel. Försäljningsökningen sedan Q1 förra året, uppgår till hela 36 procent.

Det gör e-handeln till den snabbast växande försäljningskanalen inom företaget. Samtidigt har försäljningen i butikskedjan stått stilla. Det uppges i delårsrapporten, som släpptes nu på morgonen.

Annons

Allt fler handlar i appen - ska utvecklas

Succén i Apoteket AB:s e-handel uppges även vara en del i en ökning av försäljning av apoteksprodukter på nätet i stort. Enligt rapporten säljs 5,8 procent av produkterna på den svenska apoteksmarknaden numera på nätet.

En annan förändring som Apoteket AB konstaterar är att allt fler väljer att e-handla via företagets egen app, vilket nu leder till ytterligare satsningar på den fronten.

- Vi vidareutvecklar nu servicen med flera nya funktioner för att förenkla för våra kunder. Påminnelsetjänst för den som använder läkemedel regelbundet och möjlighet att chatta med en av våra farmaceuter, är några av dessa, skriver de i rapporten.

Ny logistiklösning för e-handeln under Q1

E-handelns framgångar har också fått företaget att införa en ny logistiklösning under Q1. Ett nytt samarbete med logistikföretaget Tamro, som specialiserat sig på transporter och leveranser av just läkemedel, ska nu förbättra logistiken och möjliggöra ytterligare ökning av företagets distanshandel. 

Totalt uppgick nettoomsättningen till drygt 5,1 miljarder och rörelseresultatet förstärktes till 200 miljoner. Rörelsemarginalen uppgick till 3,9 procent, vilket innebär att man når målet på tre procent. Företaget har i nuläget 288 apotek runt om i landet.

Annons