Apoteket vill länka ihop sin E-handel med butikerna

Apoteket AB vill att bolagets digitala värld och fysiska butiker ska knytas samman. Därför håller man nu på att skapa ett nytt omnikanalskoncept. Först ut är Södertälje som agerar pilotapotek.

Apoteket AB har på senare tid satsat allt mer på sin digitala handel. I slutet av förra året lanserade man bland annat en ny kampanj för att visa hur lätt det är att köpa receptbelagd medicin på nätet. Senare i sommar pushade Apoteket lite extra för receptbelagt även i mobilen.

Via den mobilanpassade sidan kan kunder se sina recept och lagerstatus på mediciner, samt även beställa dem. Nu satsar man på att knyta ihop den fysiska och digitala världen, och försöker därför skapa ett nytt omnikanalkoncept.

Annons

– Vi vill utveckla kundmötet, göra det snabbare och mer direkt. Kassan finns i mitten av butiken. Vi har också arbetat mycket med färger som är åt det varmare hållet, och använt inslag från det periodiska systemet, säger Apotekets marknadschef, Eva Fernvall.

Hjälp via touchscreens

 

Den brittiska byrån Imagination står bakom konceptet som redan nu testas på ett pilotapotek i Södertälje. Via touchscreens kommer kunder bland annat få hjälp med att hitta produkter i butiken, få rådgivning och beställa läkemedel.

– En bärande tanke är att vår digitala värld och den fysiska butiken ska länkas ihop, säger Eva Fernvall.

Förutom det kommer man även att förändra Apotekens fasader, bland annat när det gäller belysningen. Nya sittytor och möjlighet att avgränsa receptkanaler med draperier ingår också i konceptet. På sikt ska alla kedjans apotek omfattas och näst på tur står apoteket i köpcentret Stinsen i Sollentuna.

 

Källa: Svensk Farmaci

Annons
Annons