App för e-magasin tror på digital framtid

Tar in 157 miljoner.

Magasin-appen Readly satsar stort och tar in 157 miljoner i nytt kapital. Readlys vd Maria Hedengren menar att tidningsbranschens övergång till ett digitalt format bara har sett sin början.

- Magasinbranschens förflyttning från offline till online har precis börjat. Vi förväntar oss att se samma paradigmskifte för digitala magasin som i andra mediabranscher, såsom musik och film, säger Maria Hedengren, vd på Readly, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

I våras tog företaget även klivet in på den italienska marknaden. 

Del av en större trend

Även om Readly var tidiga med att lansera sin prenumerationstjänst, så är de inte längre ensamma på marknaden. Flera stora svenska förlag har hakat på vad som verkar vara en växande trend. 2016 lanserade Egmont sin tjänst Flipp och samma år släppte danska Bonnier appen Wype. 2018 introducerade Aller media sin app Pling. 

Samtidigt som tjänsterna för e-tidningar blir fler fortsätter svenskarnas konsumtion av papperstidningar att sjunka, till förmån för läsning på digitala plattformar. Detta enligt den senaste rapporten från Mediebarometern.  

Står inför tillväxtfas

Maria Hedengren säger att Readly fortsatt kommer att gå i fronten för den nya digitala utvecklingen, när det kommer till e-magasin.  

- Vi är väldigt glada att kunna välkomna en så pass erfaren investerare som AP3 och att vi har fortsatt förtroende från våra befintliga investerare när vi nu står inför nästa tillväxtfas, säger Maria Hedengren. 

Investeringen kommer att användas till en fortsatt expansion i Europa, enligt Readlys pressmeddelande.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!