Annons

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår FOTO: VILLOID Andreas Kristiansen

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

2019-01-22 07:00

Ska stävja Zalando och Boozt.

För 3,5 år sedan lanserades den norska shopping-appen Villoid, som skulle sätta nya trender i modevärlden. Appen startades av Jeanette Dyhre Kvisvik och Jarle Snertingdalen under Telenors tak. Men 2016 köpte duon ut Telenor, och har sedan dess drivit företaget själva.

De två norska entreprenörerna förvandlade appen till nätbutiken Villoid.no, som lanserades i somras. Sedan dess har de redan omsatt mer än 5 miljoner kronor. Webbutiken ska inspirera kunder till att handla olika varor som nationella och internationella influencers ska handplocka bland olika varumärken och produkter.

- Villoid.no lanserades på Elle-festen den 7 juni i fjol. Villoid har nu cirka 35 varumärken och har omsatt 5 miljoner sedan starten. Målet är att nå 20 miljoner under det första hela verksamhetsåret, säger Andreas Kristiansen, delägare och marknadschef på Villoid, till vår systersajt eHandel.com.

Vill omsätta 100 miljoner på tre år

Villoid har nyligen förstärkt sin styrelse med två personer från IT-koncernen Visma, samt tagit in Andreas Kristiansen, som partner och marknadschef för verksamheten. Andreas kommer senast från nätbutiken Milrabs, där han även har varit marknadschef. Sammanlagt består företaget nu av ungefär nio personer.

- På Milrab gick vi från 28 till 100 miljoner under tiden jag arbetade där, målet är att göra det igen. Hittills har det gått bra, säger Andreas Kristiansen.

Efter framgången med Milrab har Andreas förbundit sig att göra detsamma i det norska modebolaget.

Annons
Annons
- Vårt mål är att omsätta 100 miljoner kronor på tre till fyra år. Samtidigt som vi är ett teknikföretag i grunden och utvecklar verktyg för att automatisera kritiska områden för tillväxt inom e-handel.

"Modepengarna försvinner ut ur landet"

Onlinebutiken är för närvarande bara aktuell i Norge, men planen är att expandera till flera länder så småningom. Idag finns det redan flera stora internationella aktörer som tar stora marknadsandelar i den norska modeindustrin, bland annat Zalando och Boozt. Vilket innebär att "modepengarna" försvinner ut ur landet. Därför vill Villoid göra något åt ​​detta.

- Vi såg en brist på norska aktörer i branschen, och nu när det också finns mycket butiksdöd går mycket av omsättningen utomlands. Vi vill motverka detta och därigenom skapa en norsk aktör som kan ta några av modepengarna tillbaka Norge, och skapa norska jobb. Vi kan erbjuda mycket mer lokala tjänster, och i större utsträckning påverka marknaden positivt.

Ska fungera som en communityplattform

Villoil säljer bara kvinnokläder, som utöver dess nationella förankring skiljer sig från andra aktörer i branschen.

- Vi har skapat en plats där kvinnor ska känna sig inspirerade och ska fungera som en slags "communityplattform". Det ska inte bara vara en plats du går till för att hitta en specifik produkt, utan också ett ställe som kan inspirera.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Boxningsproffset investerar i

Boxningsproffset investerar i "Europas nästa Alibaba"

"Var på väg att bygga ett stort samarbete med Top-Toy".

Annons
Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Annons
Annons
Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta