Annons

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår FOTO: VILLOID Andreas Kristiansen

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

2019-01-22 07:00

Ska stävja Zalando och Boozt.

För 3,5 år sedan lanserades den norska shopping-appen Villoid, som skulle sätta nya trender i modevärlden. Appen startades av Jeanette Dyhre Kvisvik och Jarle Snertingdalen under Telenors tak. Men 2016 köpte duon ut Telenor, och har sedan dess drivit företaget själva.

De två norska entreprenörerna förvandlade appen till nätbutiken Villoid.no, som lanserades i somras. Sedan dess har de redan omsatt mer än 5 miljoner kronor. Webbutiken ska inspirera kunder till att handla olika varor som nationella och internationella influencers ska handplocka bland olika varumärken och produkter.

- Villoid.no lanserades på Elle-festen den 7 juni i fjol. Villoid har nu cirka 35 varumärken och har omsatt 5 miljoner sedan starten. Målet är att nå 20 miljoner under det första hela verksamhetsåret, säger Andreas Kristiansen, delägare och marknadschef på Villoid, till vår systersajt eHandel.com.

Vill omsätta 100 miljoner på tre år

Villoid har nyligen förstärkt sin styrelse med två personer från IT-koncernen Visma, samt tagit in Andreas Kristiansen, som partner och marknadschef för verksamheten. Andreas kommer senast från nätbutiken Milrabs, där han även har varit marknadschef. Sammanlagt består företaget nu av ungefär nio personer.

- På Milrab gick vi från 28 till 100 miljoner under tiden jag arbetade där, målet är att göra det igen. Hittills har det gått bra, säger Andreas Kristiansen.

Efter framgången med Milrab har Andreas förbundit sig att göra detsamma i det norska modebolaget.

Annons
Annons
- Vårt mål är att omsätta 100 miljoner kronor på tre till fyra år. Samtidigt som vi är ett teknikföretag i grunden och utvecklar verktyg för att automatisera kritiska områden för tillväxt inom e-handel.

"Modepengarna försvinner ut ur landet"

Onlinebutiken är för närvarande bara aktuell i Norge, men planen är att expandera till flera länder så småningom. Idag finns det redan flera stora internationella aktörer som tar stora marknadsandelar i den norska modeindustrin, bland annat Zalando och Boozt. Vilket innebär att "modepengarna" försvinner ut ur landet. Därför vill Villoid göra något åt ​​detta.

- Vi såg en brist på norska aktörer i branschen, och nu när det också finns mycket butiksdöd går mycket av omsättningen utomlands. Vi vill motverka detta och därigenom skapa en norsk aktör som kan ta några av modepengarna tillbaka Norge, och skapa norska jobb. Vi kan erbjuda mycket mer lokala tjänster, och i större utsträckning påverka marknaden positivt.

Ska fungera som en communityplattform

Villoil säljer bara kvinnokläder, som utöver dess nationella förankring skiljer sig från andra aktörer i branschen.

- Vi har skapat en plats där kvinnor ska känna sig inspirerade och ska fungera som en slags "communityplattform". Det ska inte bara vara en plats du går till för att hitta en specifik produkt, utan också ett ställe som kan inspirera.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
E-handelsmarknaden som växer snabbast i Europa

E-handelsmarknaden som växer snabbast i Europa

Ska växa 16 procent årligen.

Annons
Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons
Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta