Annons

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår FOTO: VILLOID Andreas Kristiansen

Appen som blev en nätbutik - omsatte 5 miljoner på ett halvår

2019-01-22 07:00

Ska stävja Zalando och Boozt.

För 3,5 år sedan lanserades den norska shopping-appen Villoid, som skulle sätta nya trender i modevärlden. Appen startades av Jeanette Dyhre Kvisvik och Jarle Snertingdalen under Telenors tak. Men 2016 köpte duon ut Telenor, och har sedan dess drivit företaget själva.

De två norska entreprenörerna förvandlade appen till nätbutiken Villoid.no, som lanserades i somras. Sedan dess har de redan omsatt mer än 5 miljoner kronor. Webbutiken ska inspirera kunder till att handla olika varor som nationella och internationella influencers ska handplocka bland olika varumärken och produkter.

- Villoid.no lanserades på Elle-festen den 7 juni i fjol. Villoid har nu cirka 35 varumärken och har omsatt 5 miljoner sedan starten. Målet är att nå 20 miljoner under det första hela verksamhetsåret, säger Andreas Kristiansen, delägare och marknadschef på Villoid, till vår systersajt eHandel.com.

Vill omsätta 100 miljoner på tre år

Villoid har nyligen förstärkt sin styrelse med två personer från IT-koncernen Visma, samt tagit in Andreas Kristiansen, som partner och marknadschef för verksamheten. Andreas kommer senast från nätbutiken Milrabs, där han även har varit marknadschef. Sammanlagt består företaget nu av ungefär nio personer.

- På Milrab gick vi från 28 till 100 miljoner under tiden jag arbetade där, målet är att göra det igen. Hittills har det gått bra, säger Andreas Kristiansen.

Efter framgången med Milrab har Andreas förbundit sig att göra detsamma i det norska modebolaget.

Annons
Annons
- Vårt mål är att omsätta 100 miljoner kronor på tre till fyra år. Samtidigt som vi är ett teknikföretag i grunden och utvecklar verktyg för att automatisera kritiska områden för tillväxt inom e-handel.

"Modepengarna försvinner ut ur landet"

Onlinebutiken är för närvarande bara aktuell i Norge, men planen är att expandera till flera länder så småningom. Idag finns det redan flera stora internationella aktörer som tar stora marknadsandelar i den norska modeindustrin, bland annat Zalando och Boozt. Vilket innebär att "modepengarna" försvinner ut ur landet. Därför vill Villoid göra något åt ​​detta.

- Vi såg en brist på norska aktörer i branschen, och nu när det också finns mycket butiksdöd går mycket av omsättningen utomlands. Vi vill motverka detta och därigenom skapa en norsk aktör som kan ta några av modepengarna tillbaka Norge, och skapa norska jobb. Vi kan erbjuda mycket mer lokala tjänster, och i större utsträckning påverka marknaden positivt.

Ska fungera som en communityplattform

Villoil säljer bara kvinnokläder, som utöver dess nationella förankring skiljer sig från andra aktörer i branschen.

- Vi har skapat en plats där kvinnor ska känna sig inspirerade och ska fungera som en slags "communityplattform". Det ska inte bara vara en plats du går till för att hitta en specifik produkt, utan också ett ställe som kan inspirera.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta