Apple dominerar mobilhandeln enligt ny undersökning

I oktober stod mobilen för nästan 35 procent av trafiken till landets e-handlare, hälften av den kom från en Apple-lur.

En allt större andel av konsumenterna handlar via sina mobiltelefoner. Enligt en av våra analyser, som är baserad på besöksstatistiken från cirka 200 e-handlares Google Analytics-konton, kom 43 procent av trafiken till svenska e-handlare från mobiler i slutet av juli och början av augusti

Att den mobila trafiken ökar är något som rabattkodsföretaget CupoNation, som är etablerat på 17 olika marknader, också märkt av. Enligt deras mätningar stod mobiltrafiken i Sverige för 24,5 procent av den totala trafiken i december förra året. I oktober i år hade den siffran ökat till 34,34 procent.

Annons

Tidigare har kunder ofta använt mobiltelefonen för att undersöka produkter för att sedan slutföra köpet på datorn. Men i takt med att både e-handelsbutikernas mobilsidor och betalningslösningar utvecklats i en relativt snabb takt, har även antalet köp från smartphones ökat.

– Konsumenter använder inte längre mobilen för att endast leta efter produkter. Bekvämligheten, säkerheten och användningen av mobilen har ökat dramatiskt de senaste åren och då våra smartphones innehåller varenda liten del av våra liv är det bara naturligt att vi även använder dem även för att handla, säger Mads Bukholt, Managing Director Nordics på CupoNation.

Söndag är ingen vilodag

På den svenska marknaden dominerar Appleprodukter, då dessa står för över 50 procent av mobiltrafiken, medan de i Finland endast utgör 25 procent. Något som beror på en rad olika faktorer.

– Trender sprider sig vanligtvis till Sverige och sedan förs de vidare till Finland. När det kommer till mobiltrafik verkar både svenska konsumenter och e-handelsbutiker ha anpassat sig till det förändrade klimatet snabbare, säger Simo Orpana, Marketing Manager Nordics på CupoNation.

Man kan även konstatera att den mest populära shoppingdagen i Sverige är söndagar, medan det i både Norge och Finland är måndagar som gäller. I alla tre länder är dessutom lördagen den dag som kunderna handlar minst på.

Hoppet mellan en lördag och söndag i Sverige är stort, då skillnaden mellan den bästa och sämsta försäljningsdagen är cirka 50 procent. Samtidigt sker de flesta av köpen i Sverige mellan klockan nio och tio på kvällen, medan andelen transaktioner i Finland denna tid är 2,5 procent lägre.

Annons