Apple öppnar upp butik på kinesiska Tmall

Apple har siktet inställt på Kina. Teknikjätten har i dagarna öppnat en officiell flaggskeppsbutik på Tmall, landets i särklass mest populära e-marknadsplats. Man har även nått ett avtal med China Mobile. Något som innebär att iPhone kommer att säljas i Kina inom kort.

I ett försök att ytterligare öka sin försäljning i Kina går nu Apple samma väg som många andra globala varumärken och öppnar en butik på Tmall. En e-marknadsplats som ägs och drivs av e-handelsjätten Alibaba och som inhyser mer än 70 000 säljare.

Apple har sedan tidigare en separat kinesisk e-handelssajt men att man försöker hitta nya sätt för att nå kunderna på världens största smartphone-marknad är inget konstigt. Särskilt inte med tanke på att man i december slöt ett avtal med China Mobile, något som innebär att en av världens största mobiloperatörer kommer att sälja deras telefoner med start den 17 januari.

Annons

Satsat västerländskt

Apples butik på Tmall är sannolikt också ett resultat av Alibabas satsningar på västerländska företag. Under 2013 jobbade e-handelsjätten hårt för att locka till sig flera utländska aktörer och idag finns en mängd globala varumärken som Nike, Microsoft och Gap på plats.

För ett par månader sedan kunde vi även rapportera om hur NFL ska försöka tackla den kinesiska marknaden med en butik på sajten. Apple kommer med största sannolikhet också kunna dra nytta av den nationella e-handelsdagen, Singles Day, även kallat 11/11 som grundades av Alibaba för att marknadsföra Tmall.

Dagen har kommit att bli en nationell e-handelsdag som varje år slår nya försäljningsrekord, något som hände även 2013. Tmall hade inte mindre än 402 miljoner unika besökare under ett och samma dygn, och vid lunch hade det sålts för 2,86 miljarder dollar bara på Tmall.

Källa: WSJ, TNW

Annons