År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Globalt växer sig Esporten större och starkare för varje år som går. Enligt Newzoo, som sysslar med spel- och esportsanalyser, kommer årets publiksiffror totalt nå över 450 miljoner. Och sammanlagt kommer marknaden passera en miljard dollar i inkomster 2019, en ökning på 27 procent jämfört med förra året.

Nau är ett ungt företag som har just gamers som målgrupp. Företaget grundades 2017 av Linus Olsson, Pouya Madani och Rebwar Kaderi. Och enligt ett nyligen publicerat pressmeddelande, erbjuder de sina kunder kosttillskott som från grunden är utvecklade för att hjälpa gamers förbättra sina prestationer och må bättre.

Annons

På ett år har de nått 4000 kunder världen över, med majoriteten av försäljningen i den egna e-handeln. USA, Storbritannien och Australien är några av de över 60 länder de nått ut till under denna tiden.

- Våra kunder är i allra högsta grad närvarande online så för oss har det varit självklart att erbjuda våra produkter genom våra egna digitala kanaler. Utöver en generell digital närvaro hos våra kunder så uppstår även behovet för produkterna när kunderna sitter vid datorn och spelar. Att då finnas tillgänglig online faller sig ganska naturligt, säger Linus Olsson, VD, i pressmeddelandet.

I ett mail till Ehandel.se berättar Linus att de startade företaget efter att de själva sökt bland en uppsjö av energidrycker, men inte hittat några produkter utan bieffekter.

- Faktumet att gaming är en stillasittande och precisionskrävande aktivitet gör dock koffeinalternativ direkt olämpliga då det ger en stissig och ”nervös” effekt på kroppen, som dessutom är särskilt märkbar då man sitter stilla.

Vände sig globalt direkt

För många e-handlare är det naturligt att, till en början, rikta sig till kunder inom det egna landets gränser, men så har inte fallet varit för Nau.

- Att möjliggöra globala sälj direkt har funnits i vår affärsplan sedan dag ett. Våra kunder handlar inte bara online utan konsumerar även innehåll av influencers från hela världen samt spelar med vänner utspridda över flera länder, säger Linus och fortsätter:

- Vi begränsar därför inte vår målgrupp geografiskt då trender sprids digitalt istället för lokalt på vår marknad. För att möjliggöra detta så anpassar vi våra produkter från utvecklingsskedet till att direkt passa in en global distributionsprocess.

På frågan om vad företaget har för planer härnäst, svarar han:

Annons

- Inom det närmsta halvåret kommer vi lansera fler varianter på vår befintliga produkt men vi jobbar nu även med att ta fram en helt ny produktlinje som vi planerar lansera efter årsskiftet. Målet med Nau är att bli ”the go-to brand” för gaminganpassade kosttillskott.

Annons