Är 3PL vägen att gå för små och medelstora företag?

Dagarna då leveranserna kunde vänta en vecka eller två är sedan länge förbi. I dag kan två till tre dagar anses vara normen inom e-handel, men inom en snar framtid kan även det ses som en evighet. Vad gör man då som en liten e-handlare för att hänga med i utvecklingen? Att outsourca sin logistik kan vara en lösning.

Det har handlat mycket om snabba och billiga leveranser den här veckan, och hur man bäst löser frågan. Amazon bygger distributionscentraler världen över och eBay testar just nu en annan modell med eBay Now. En tjänst som till stor del bygger på samarbeten med olika lokala återförsäljare och butiker, något som eBay verkar tro är framtiden för snabba leveranser.

Men om man inte är en e-handelsgigant som de vi precis nämnt, och inte heller känner att man behöver ha kontroll över hela kedjan. Vad kan man då göra för att underlätta sitt arbete och se till att leveranserna kommer fram snabbt, kanske till och med samma dag. Något som kan bli en viktig konkurrensfaktor i framtiden, i alla fall i USA där vi sett allt fler aktörer satsa på ”same day”.

Annons

En möjlighet kan vara att outsourca sin logistik för att hålla jämna steg med utvecklingen för leveranser. Även distributören FedEx tror att möjligheten att kunna erbjuda leverans samma dag blir viktigt inom en snar framtid. Och för att göra det tror de att tredjepartslogistik (3PL) är vägen att gå för små och medelstora företag.

Tar den finansiella bördan

Att outsourca sin logistik gör att man tappar en del av kontrollen men det kan också hjälpa till att hålla nere kostnader för lagerhållning och leveranser. Särskilt om man ska konkurrera med att leverera samma dag.

– Det finns ett stort utbud av 3PL-lösningar för företag av alla storlekar, och de ger många fördelar. De skickar snabbt och är mer exakta än många små och medelstora företag någonsin skulle kunna vara. De tar också hela den finansiella bördan av att genomföra, underhålla och förbättra sin logistik och sin lagerhållning, säger Ryan Galloway i en artikel för FedEx.

3PL-lösningar kan även vara bra när det gäller hanteringen av returer. Enligt Ryan Galloway är det få små och medelstora företag som lägger några större investeringar på en så pass viktig del. Om det inte fungerar kan man få stå ut med negativa recensioner, lägre kundnöjdhet, och en betydande minskning av återvändande kunder.

– Ett robust system för att hantera returer är viktigt för att skapa ett förtroende hos kunderna, och för att kunna vara lönsamma. Villkoren för returer kan variera, men om det är svårt för kunderna att returnera defekta eller oönskade inköp, kommer de att förlora förtroendet och troligen gå någon annanstans för sitt nästa köp, säger Ryan Galloway.

 

Källa: Forbes

Annons

Annons