Annons

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

Är Googles glasögon en frälsare av fysiska butiker?

2013-08-23 16:23

Googles futuristiska glasögon, Google Glass, har blivit verklighet. Utvecklare sitter just nu och experimenterar med glasögonen som skall förstärka bärarens verklighet. Men är de e-handelns vän eller fiende.

Google lanserade nyligen Google Glass, ett par glasögon med integrerad bildskärm, som skall projicera all världens informaton rakt framför dina ögon. Det hela är förstås ett av Googles många experiment. Men ett experiment som sökjätten tar ovanligt seriöst. De har redan skickat ut några tusen exemplar till utvecklare och kändisar och nästa år skall Google Glass nå konsumenter.

Användningsområdena för Google Glass håller just nu på att listas ut av utvecklare. Det dyker hela tiden upp nya applikationer som hjälper bäraren av Glass med diverse uppgifter.

Det har även kommit ut rapporter om hur Google Glass kan påverka olika marknader, det vill säga om det blir populärt att bära datorglasögon.

En rapport vid namn Wearable Technology: The High Street’s Secret Weapon? pekar ut Google Glass som en potentiell frälsare av fysiska butiker. Detta genom geografiskt positionerade rabatter och speciella erbjudanden i butik. Bärare av Glass skulle helt enkelt få en rikare upplevelse i närheten av och i fysiska butiker.

Ny App effektiviserar showrooming

Den senaste utvecklingen pekar dock på att Glass, precis som mobiler, kommer bli ännu ett verktyg för att jämföra priser. Något som hittills gynnat e-handlare och speciellt nätjätten Amazon.

Utvecklaren Lance Nanek har nämligen skapat en Glass-applikation kallad Crystal Shopper. Appen låter dig mycket enkelt skanna en produkt i butik och sedan visar den det billigaste och högsta priset på nätet. Detta kan förstås bekräfta ett bra pris i butik och hjälpa butiken. Mest troligt är dock att det förenklare showrooming, att kunden tittar i butik men sedan handlar på nätet.

Crystal Shopper låter dig även spara produkter i en lista genom att nicka på huvudet. Smidigt om man vill gå på en fönstershoppingrunda för att sedan handla hemma i soffan. Vill du ta bort en produkt ur listan skakar du på huvudet (se video).

Precis som Google Glass är dock Crystal Shopper även det ett experiment. Men båda visar var vi är på väg. Prisjämförelser blir allt enklare och kunderna allt mer uppkopplade. Om alla till slut bär ett par uppkopplade glasögon så kommer konsumenterna ha ännu mer information vid sina ögon och bli en "Shopping Ninja" som Lance Nanek uttrycker det.

Många menar på att detta är den första riktigt användbara appen för Glass. Och de som tror att den kommer rädda butiker, ja de lyser med sin frånvaro.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta