Är surfplattor bättre än mobiler för oss E-handlare

I januari skrev vi en artikel med rubriken "M-handel och Surfplattornas intåg" där vi avslutade med följande paragraf:

"Vad som än händer kan vi nog fastslå att m-handelsbegreppet blir mindre hajp och mer verklighet när surfplattorna infinner sig i detta segment. Ännu viktigare är förmodligen det faktum att m-handeln då blir något vi ehandlare måste ha i åtanke."

Annons

Nu har det visat sig att m-handeln vuxit starkt efter sommaren. Enligt undersökningar är den mobila trafiken till e-handlare idag 10 procent. Vi vet även att konverteringen är lägre hos denna trafik. Om detta beror på att folk endast fönstershoppar eller om vi alla måste skaffa mobilanpassade sidor vet vi inte riktigt ännu.

GetElastic har tittat på de undersökningar som finns kring mobil e-handel och dragit en del intressanta slutsatser. De har till exempel försökt ta reda på om det är surfplattor eller mobiler som driver försäljningen i m-handeln.

En ny undersökning där de frågade folk vilken enhet de tänkt använda för att e-handla under julen gav följande resultat: 49 procent svarade datorn, 37 procent svarade mobilen och endast 12 procent svarade surfplattan. Mobilen används givetvis mer eftersom den mycket oftare är med oss. Fler personer äger även en mobil än en surfplatta.

Betyder detta att mobilen är viktigare

Så enkelt är det tyvärr inte. För enligt undersökningsföretaget Forrester har endast 13 procent e-handlat en fysisk vara via sin mobil. Samma siffra för surfplattorna är 47 procent. Det som e-handlas mest med mobiler är applikationer och musik (även ringsignaler).

En surfplatta som förmodligen har sin plats i folks vardagsrum/sovrum/kök driver inte helt oväntat fler inköp av fysiska varor. Med tanke på mobilens mycket större penetration driver de med största sannolikhet fler fysiska inköp även om siffrorna är 13 mot 47 procent.

Annons

Vad kan man ta med sig av detta

Det vi kan utläsa är att det idag är mobilen vi måste tänka på. Speciellt när Google säger att 44 procent av sista-minuten sökningarna efter julklappar kommer att ske via en mobil enhet, den största delen av dessa lär vara via en mobiltelefon och inte en surfplatta.

Om och när surfplattorna får en större marknadspenetration kommer de förmodligen att bli en viktigare kanal för e-handlare då de driver mer av den fysiska försäljningen av gods.

Att anpassa sin nätbutik

Med tanke på surfplattornas intåg och den starkt ökade användningen av smarta mobiler hur ska man då optimera sin sida? Mobiler börjar även växa i storlek där Googles senaste mobil har en 4,7 tums skärm med HD-upplösning. Skärmarnas storlek på mobiler och surfplattor går idag ifrån 3 till 12 tum. Gränsen mellan mobil och surfplatta börjar helt enkelt suddas ut. De är alla mobila enheter med olika storlekar.

De mobilanpassade hemsidorna som idag används är förmodligen inte önskvärda på surfplattorna där man kan se mycket mer information. Vi skulle vilja gå så långt som att säga att de inte heller är önskvärda på en mobil med 4,7 tums skärm och HD-upplösning.

Samtidigt är det givetvis en riktigt bra service till en kund som kommer in via en mobil och aktivt vill handla något. Detta då utcheckningen oftast är mycket enklare i en mobil butik. Personligen finner vi oss ofta att stänga av den mobila hemsidan om vi endast vill fönstershoppa eftersom den mobila butiken kan vara ett hinder.

Vad vill vi säga egentligen? Helt enkelt att utvecklingen går riktigt fort och att vi förmodligen ännu inte sett lösningen för den mobila e-handeln.

Inspiration: getelastic
Bild: Google Galaxy Nexus

Relaterade nyheter:
M-handeln exploderar i USA, i alla fall plattformarna för det
Mobiler står för 10 procent av trafiken till E-handlare
M-handel och Surfplattornas intåg

Annons