Annons

Årets Black Friday-handel på nätet kan fyrdubblas

Årets Black Friday-handel på nätet kan fyrdubblas

2015-07-17 08:34

2014 var året då Black Friday på allvar fick fäste i Storbritanniens e-handel, i år kommer det att bli en ännu större rusning på nätet.

Under förra årets Black Friday ökade försäljningen på nätet med 135 procent i Storbritannien jämfört med året innan. Enligt en ny rapport från eDigitalResearch kommer det med största sannolikhet att shoppas betydligt mer i år.

I en undersökning, baserat på svar från 6 371 konsumenter, var det i fjol 8 procent av de tillfrågade som hade e-handlat under den stora rea-dagen. Men när dagen, som i år infaller den 27 november, tar sin början säger hela 30 procent att de ska öppna upp plånboken.

– 2014 var året då julhandeln på nätet förändrades för alltid med kraschade webbsajter, sinande lager och oförutsedda volymer för en majoritet av distributörerna. 2015 kommer att bli något liknande när nästan fyra gånger så många planerar att e-handla under Black Friday, säger Dick Stead, styrelseordförande för distributionsföretaget Yodel.

Tålmodiga konsumenter

Landets e-handlare och distributörer har redan börjat planera inför den kommande julhandeln och i studien finns det ytterligare svar som de kan glädjas åt. Mer än en tredjedel säger sig kunna vänta lite längre på sina Black Friday-köp så länge de informeras om det.

28 procent säger sig kunna vänta två dagar extra och 27 procent kan tänka sig vänta ytterligare en dag. Bland de lite mer otåligt lagda kan hela 44 procent tänka sig att betala extra för att få sina grejer redan nästföljande dag.

Annons
Annons
– Det är betryggande att en majoritet av konsumenterna säger att de är beredda att vänta lite längre på sin leverans under perioder som dessa. För dem är det viktigare att göra ett fynd än att snabbt få hem varan, säger Dick Stead.

 

Källa: Internet Retailer

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Annons
Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Annons
Annons
Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta