Årets Singles Day väntas generera 760 miljoner paket

Kinas stora e-handelsdag står för dörren och landets distributörer kommer att få jobba rejält under de 24 timmar som det shoppas loss.

Black Friday och Cyber Monday lurar runt hörnet, men de är inte ensamma. Kinas motsvarighet Singles Day går av stapeln redan nästa vecka, onsdagen den 11 november. En shoppingdag som kommit att slå föregående års försäljningsrekord med råge vid varje tillfälle.

I år lär inte bli något undantag och enligt uppskattningar från Kinas statliga postverk, China Post, kommer Singles Day att generera drygt 760 miljoner paket under de 24 timmar som det shoppas loss på nätet.

Annons

Det är en kraftig ökning från förra årets 540 miljoner paket rapporterar Tech in Asia som tror att den ökande paketmängden kan ge landets distributörer lite huvudbry.

En väldigt vetenskaplig layout

För att klara av den enorma mängden beställningar har många logistikföretag investerat stort i teknik och i sina lageranläggningar. En av dem är Baishi som i sitt 80 000 kvadratmeter stora lager i Guangzhou inhyser lite drygt 6 miljoner produkter.

Med hjälp av en ”väldigt vetenskaplig layout” och big data kan man med hjälp av sitt system packa en försändelse nästan direkt efter det att en säljare fått en order. Under förra årets Singles Day hanterade anläggningen 3 miljoner beställningar under de 24 första timmarna och efter 72 timmar hade man skickat ut hela 4 miljoner paket.

Men robotar, teknik och moderna anläggningar är inte allt. För att klara av den kommande ruschen har Baishi plockat in 35 000 visstidsanställda. Man har även sett till att addera 1 600 nya fordon till sin leveransflotta.

 

Annons