Årets Superleverantör tar in över 140 miljoner kronor

Personalisering från Finland får rekordlån.

Vi har flera gånger tidigare skrivit om det finska företaget Nosto som vill öka e-handlarnas konvertering. Genom att koppla in sig i en nätbutik ska deras tjänst ge kunderna en mer personaliserad upplevelse, som i sin tur ska leda till mer försäljning. Nosto blev nyligen utsedd till Årets Superleverantör i E-rapporten.

Nu på morgonen meddelar Nosto att de fått in ytterligare kapital. Europeiska investeringsbanken ska ha lånat 15 miljoner euro, eller över 140 miljoner kronor, till det finska bolaget.

Annons

- Detta är ett spännande skede i företagets tillväxt och vi fortsätter att fokusera vårt kapital och vår energi på att bygga en bra produkt som hjälper handlare att bli framgångsrika. Den här finansieringen gör så att vi kan vidareutveckla och fortsätta vårt uppdrag att koppla ihop människor med produkter över hela deras shoppingresa, säger Juha Valvanne, en av grundarna till Nosto.

Nostos tjänst ska helt enkelt personalisera webbutiken och företaget jobbar idag också med personaliserade produktannonser, i till exempel sociala nätverk. I april i år ska Nosto även ha blivit en officiell Facebook Marketing Partner, vilket företaget är stolt över. Nostos lösningar ska idag användas av 25 000 e-handlare i över 100 länder.

Ska in på nya marknader

Finansieringen ska användas till ytterligare tillväxt i USA, nyanställningar och produktutveckling. Företagets VD tittar nu också på nya marknader att ta sig an med den påfyllda kassan.

- Med den nya finansieringen fortsätter vi att expandera vår verksamhet och introducera vår banbrytande patenterade teknik till nya marknader, säger Matti Rönkkö, VD för Nosto, i ett pressmeddelande.

Enligt Nosto ska EU-lånet vara ett av de största som någonsin beviljats ett startupföretag via Europeiska fonden för strategiska investeringar (EFSI), som är en del av Europeiska investeringsbanken.

Annons