Helgläsning: Arne på Posten ger 100 Amazon-föreläsningar i år

"Tycker att man ska ta ett aktivt beslut".

De senaste månaderna, eller kanske egentligen det senaste året, har Amazon varit på de flestas läppar. Det har spekulerats i om marknadsplatsen är på väg att göra en större satsning i Sverige och Norden, och även i hur marknadsplatsens framfart i Norden skulle kunna påverka regionens e-handlare.

LÄS ÄVEN: Handelsexperten om Amazons intåg i Sverige

Annons

Men även om det numera verkar finnas en uppsjö av personer med mer eller mindre insyn i Amazons eventuella verksamheter i Sverige, så finns det förmodligen få som var lika tidiga på bollen som Arne Andersson, nordisk e-handelsrådgivare hos PostNord.

Han har haft koll på Amazons satsningar i flera års tid, och redan 2017 åkte han och hälsade på e-handelsjättens huvudkontor i Seattle. Det här året har han till stor del tillbringat med att besöka företag, konferenser och utbildningar - för att föreläsa om Amazon. Det handlar, som Arne Andersson uttrycker det, om att ge "the big picture" om vad Amazon egentligen är.

På turné varje vecka

Han lyfter möjligheter och utmaningar, ger en bild av Amazons affärsmodell och ekosystem och berättar hur man kan gå tillväga för att få igång sin försäljning på Amazon.

- Jag pratar med både små och stora pure players, alltså renodlade e-handlare, men också ledningsgrupper i både retailkedjor och brands som bara säljer business to business i dag, men som funderar på en kanal till. Vilken väg ska man då gå för att inte stöta sig med de traditionella återförsäljarkanaler som man har sedan tidigare? säger han.

Föreläsningarna äger främst rum runt om i Sverige, även om det händer att Arne på Posten, som Arne Andersson har kommit att kallas, också gör nedslag i Norge och Danmark.

Och intresset för att lära sig mer om Amazon är uppenbarligen stort.

- Det blir minst en eller två föreläsningar varje vecka.

Så ett hundratal i år?

Annons

- Ja, det blir det faktiskt.

"Kunskapen ganska dålig"

Enligt Arne Andersson, som följer utvecklingen noga i både Sverige och Danmark, skiljer sig inställningen till Amazon åt i de båda länderna.

- Jag tycker att man i Danmark upplever Amazon som ett större hot mot dansk e-handel. I Sverige har vi haft en approach där vi snarare ser Amazon som en möjlighet att komma utanför Sveriges gränser. Jag tror inte att Amazon kommer att påverka svensk e-handel sådär fantastiskt mycket, utan det är mer en möjlighet att gå utomlands, förklarar han, och fortsätter:

- Och jag är förvånad över att man inte har haft ögonen på Amazon som handlare tidigare, och sett marknadsplatsens möjligheter, helt enkelt.

Många av de Amazonköp som görs från Sverige i dag går via e-handlarens tyska marknadsplats, och enligt Arne Andersson har Amazon i dag en marknadsandel på 43 procent av den tyska marknaden. Att som svensk e-handlare sätta upp en egen webbshop i Tyskland, och pumpa in de pengar som krävs för att nå igenom bruset, är alltså inte en helt enkel match. Då kan det enligt Arne Andersson vara en betydligt smidigare väg att låta Amazon göra jobbet.

- Och det har jag blivit förvånad över när jag har varit ute och föreläst, att kunskapen om möjligheterna med Amazon är ganska dålig, säger han.

Visar palett med möjligheter

Även om nackdelen är att det till exempel blir mer komplext att sälja via flera kanaler, och att Amazon tar över kontrollen av delar av ens försäljningsdata, så finns det flera fördelar med att sälja på företagets marknadsplats. Utöver hjälp med marknadsföring, finns möjlighet till bland annat logistikfördelar och en större kundgrupp om man slår sig ihop med Amazon.

Arne Andersson jämför med att ta in externa investerare, vilket annars är en vanlig tillväxtstrategi.

- Då kan försäljning via marknadsplatser vara ett alternativ. Det kostar onödigt mycket att göra allt själv hela tiden.

Tipset till e-handlarna är att läsa på och bilda sig en uppfattning om Amazon, för att därmed kunna ta ett aktivt beslut angående försäljning på plattformen.

- Jag har full respekt för om man säger att Amazon inte passar för ens e-handel, för det passar inte alla, men jag tycker att man ska ta ett genomtänkt beslut kring vilken väg man ska gå. Så att man inte bara avfärdar Amazon utan att ha kunskap om den kanalen. Och det är det som är min stora mission när jag är ute och pratar, att göra fler medvetna om den här marknadsplatsen, och att visa upp paletten av de möjligheter och utmaningar som finns. Och sen får företagen själva sätta sig ner och lägga upp en strategi för hur de vill gå vidare.

Men om vi bara går några månader tillbaka i tiden så målades väl Amazon främst upp som ett hot även här i Sverige?

- Jag tror att det efterhand har blivit mer prat om möjligheterna än om hoten. När jag började hålla föreläsningar i början av 2018, då var det nog mer att man såg det här stora monstret som skulle ta över alltihop här i Sverige. Och den bilden har ju nyanserats.

- Men jag tror också att den har nyanserats på grund av att jag och flera andra har varit ute och pratat och fört den retoriken om att se möjligheterna. Det har blivit ett uppvaknande, tycker jag.

"Säkra källor" hade fel

Arne Anderssons uppfattning är att allt fler svenska bolag visar intresse för att sälja på Amazon, och att det på det området har skett en förändring mot för bara ett par månader sedan.

Och trots att Amazon ännu inte har vare sig ett svenskt lager eller en svensk sajt, är han övertygad om att företaget kommer att lansera i Sverige "förr eller senare", åtminstone i form av en sajt på svenska.

Vad vet vi om det egentligen?

- Ja, det har ju varit väldigt många säkra källor från både det ena och det andra hållet. Och även jag har haft ett par säkra källor, som sade att det var helt säkert att Amazon skulle komma till Black Friday, säger Arne Andersson, och konstaterar att så blev det ju inte.

Däremot säger han sig ha fått andra indikationer på att den amerikanska e-handelsjätten intresserar sig för Sverige.

- Tidigare har de inte tagit kontakt med svenska handlare så mycket som de gör nu. Nu ringer Amazon upp handlare och vill att de ska sälja på vendorsidan, det vill säga i Amazons egen butik. Så de är mer aktiva mot svenska handlare nu än tidigare, även om jag inte kan säga att det rör sig om en kampanj på det sättet.

Svensk e-handel har "en stark position"

De flesta svenskar som säljer på Amazon testar i första hand företagets marknadsplatser i Tyskland, Storbritannien och USA. Men Arne Andersson tipsar om att det kan vara klokt att vara med tidigt när Amazon går in i ett nytt land. Han nämner som exempel Turkiet, där Internetpenetrationen är låg och förhållandevis få e-handlar, men där Amazon med tanke på sitt intåg i landet uppenbarligen ser möjligheter.

- De ser ju en stor potential. Och varför inte följa Amazon? De lär ju ha gjort en rejäl marknadsundersökning.

Talar inte inträdet i Turkiet emot en lansering i Sverige, som är en förhållandevis mogen e-handelsmarknad med hög andel Internetanvändare?

- Ja, det tycker jag med. Jag har egentligen inget bra svar på varför de skulle etablera sig här uppe.

- Men jag tror att det är bra för svensk e-handel att vi har en ganska stark position i Norden och att utrikeshandeln, det vi handlar från utlandet, fortfarande är ganska liten i förhållande till vad vi handlar från vårt egna land. Jag tycker inte att vi ska se Amazon som ett jättehot, avslutar Arne Andersson.

Annons