Asedo vill bli IT-branschens svar på McDonald’s och IKEA

IT-butiken Asedo har lanserat en helt ny e-handel i Sverige och England.

I förra veckan lanserades en ny version av e-handeln Asedo, som säljer IT-relaterade produkter till både privatpersoner och företag. Nätbutiken fanns tidigare i begränsad skala i Sverige, men har nu fått både en ny plattform och ett nytt utseende.

- Den största nyheten är att den nya sidan blir skalbar på ett helt annat sätt. Den förra gick knappt att navigera på men nu är allt automatiserat, säger Henrik Björkqvist, marknads- och e-handelschef på Asedo.

Annons

Lokal distribution i många länder

Den nya e-handeln har till skillnad från den gamla även en konkurrensbaserad prissättning, som automatiskt lägger Asedos priser i relation till konkurrenternas, något företaget räknar med ska spara en hel del tid.

Asedo planerar att lansera sin e-handel i fler länder och ser en enorm fördel i att distributörerna, som ska skicka varorna direkt till Asedos kunder, redan finns i ett stort antal länder. Henrik Björkqvist tar upp Norden, men också Tyskland, Frankrike, Spanien, USA och Asien som intressanta områden att ge sig in på. I ett pressmeddelande konstaterar bolagets VD Charlie Ejerholm även att Asedo har “en bra strategi för att bli IT-branschens McDonalds, IKEA eller Toyota”.

- Det vi gör i Sverige och UK kan vi kopiera och lansera i fler länder. Eftersom vi har distributörerna på plats i landet blir både leveranserna och returerna snabba. Allt blir lokalt, helt enkelt, säger Henrik Björkqvist.

Omfattande utökning av sortimentet

Han hoppas att expansionen ska påbörjas under nästa år, men säger samtidigt att bolaget först vill dra lärdom av verksamheten i England innan det ger sig in på fler marknader.

För närvarande innehåller Asedos e-handel 25 000 produkter, men målet är att antalet ska ha utökats till omkring 300 000 inom det kommande året.

- Det är det som är vårt fokus just nu, att lägga till fler distributörer och att utöka sortimentet, avslutar Henrik Björkqvist.

Annons