Annons

Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

2015-04-01 14:48

Den brittiska modehandlaren på nätet, Asos, ökad sin försäljning med 14 procents under första halvan av det brutna räkenskapsåret. Samtidigt sjönk vinsten med 10 procent. Bland annat på grund av regionala prissättningar samt investeringar i global distributionskapacitet.

Asos må ha missat att nå 1 miljard pund i omsättning förra året, men nu är man på god väg. När den brittiska nätmodehandlaren nyligen släppte sin delårsrapport för det brutna räkenskapsåret, kan man konstatera att försäljningen under de första sex månaderna uppgick till 550 miljoner pund.

Det är en ökning med 14 procent jämfört med ett år tidigare, och om pundet inte stått sig så starkt som det gjort under perioden, kunde ökningen varit större än så. I Storbritannien låg tillväxten på hela 27 procent, medans den internationella tillväxten stannade på 5 procent.

Fortsatta satsningar

Trots en ökad omsättning rapporterar Asos att resultatet före skatt föll med 10 procent till 18 miljoner pund under första halvåret. Klädjätten har under perioden satt i gång prissättning utifrån zoner och gjort investeringar kopplade till just detta, vilket påverkat bruttomarginalen negativt.

Företaget har även investerat i sin globala distributionskapacitet och Asos vd, Nick Robertsson, säger sig inte vara orolig för framtiden.

Annons
Annons
– Med fortsatta satsningar på de internationella prissättningarna ökar vi konkurrenskraften och stärker vår affärsidé. Det ger oss förtroende för andra halvåret och att helårets vinst och marginal kommer att vara i linje med förväntningarna, säger Nick Robertsson.

 

Källa: The TimesInternet Retailing

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Annons
Annons
Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons
Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta