Asos försäljning ökade men vinsten sjönk

Den brittiska modehandlaren på nätet, Asos, ökad sin försäljning med 14 procents under första halvan av det brutna räkenskapsåret. Samtidigt sjönk vinsten med 10 procent. Bland annat på grund av regionala prissättningar samt investeringar i global distributionskapacitet.

Asos må ha missat att nå 1 miljard pund i omsättning förra året, men nu är man på god väg. När den brittiska nätmodehandlaren nyligen släppte sin delårsrapport för det brutna räkenskapsåret, kan man konstatera att försäljningen under de första sex månaderna uppgick till 550 miljoner pund.

Det är en ökning med 14 procent jämfört med ett år tidigare, och om pundet inte stått sig så starkt som det gjort under perioden, kunde ökningen varit större än så. I Storbritannien låg tillväxten på hela 27 procent, medans den internationella tillväxten stannade på 5 procent.

Annons

Fortsatta satsningar

Trots en ökad omsättning rapporterar Asos att resultatet före skatt föll med 10 procent till 18 miljoner pund under första halvåret. Klädjätten har under perioden satt i gång prissättning utifrån zoner och gjort investeringar kopplade till just detta, vilket påverkat bruttomarginalen negativt.

Företaget har även investerat i sin globala distributionskapacitet och Asos vd, Nick Robertsson, säger sig inte vara orolig för framtiden.

– Med fortsatta satsningar på de internationella prissättningarna ökar vi konkurrenskraften och stärker vår affärsidé. Det ger oss förtroende för andra halvåret och att helårets vinst och marginal kommer att vara i linje med förväntningarna, säger Nick Robertsson.

 

Källa: The TimesInternet Retailing

Annons