Asos försäljning ökar på hemmaplan och utomlands

Den brittiska klädjätten Asos globala försäljning ökade med 20 procent under de senaste fyra månaderna.

Den brittiska modehandlaren på nätet, Asos, fortsätter att sälja bra. Under första halvan av det brutna räkenskapsåret ökade Asos sin globala försäljning med 14 procent. De senaste fyra månaderna har varit ännu bättre än så.

Under de fyra månaderna som ledde fram till den 30 juni rapporterar modehandlaren en försäljning på 386 miljoner pund. Det är en ökning med 20 procent jämfört med samma period föregående år.

Annons

Försäljningen i Storbritannien ökade med hela 27 procent medan den internationella tillväxten hamnade på 16 procent.

Inför fria returer

Klädjätten har tidigare börjat prissätta sina produkter utifrån zoner och gjort investeringar kopplade till detta. Något som enligt Asos vd, Nick Robertsson, drivit den internationella försäljningen framåt under den senaste perioden.

Man har även börjat experimentera med fria returer internationellt för att se hur det påverkar försäljningen. När det sen är dags att summera helåret räknar Asos med en försäljningsökning mellan 15 till 20 procent, jämfört med förgående år.

– När vi räknat in investeringarna i vår regionala prissättning under perioden förväntas bruttomarginalen för helåret ändå ligga i linje med föregående år. Mycket tack vare bättre lagerhållning och en stark försäljning, säger Nick Robertsson.

Annons