Asos stoltserar med ny exakt leveranstjänst

Brittiska kunder ska själva få välja leveranstid.

Transportföretaget DPD rapporterar idag att de blir det första fraktbolaget i Storbritannien att låta kunderna bestämma över leveransen.

Tillsammans med modejätten Asos, som gästat nyheterna flera gånger de senaste dagarna, så ska DPD låta kunderna bestämma leveransen. DPD titulerar sig själva Storbritanniens favoritbolag för paketleveranser och nu utökar man sin flotta av tjänster med "Precise".

Annons

Precise är precis som namnet antyder en mer precis pakettjänst. Asos som är pilotkund till tjänsten kommer därmed att låta sina kunder bestämma över leveransen. Tidsfönstret är på en timme men man kan välja fritt mellan 11:00 och 17:00 sju dagar i veckan.

Förslag via SMS och e-post

Kunden får dock först ett förslag på ett tidsfönster via SMS eller e-post och kan välja att antingen acceptera det fönstret eller välja ett nytt inom de kommande sju dagarna.

- Precise är ännu en tjänst där Asos är först ute och ett stort steg framåt för vårt kundfokuserad leveranserbjudande. Våra kunder älskar att få sina leveranser snabbt och säger att de vill ha kontroll och val över hur och när deras paket anländer. Precise ger dem just detta, säger Matt Rogers, logistikchef på Asos.

Kunderna kommer alltså att kunna bestämma exakt vilken dag de vill ha sitt paket hemlevererat och pricka in en timme för leverans under en ganska bred tidsperiod under dagen. Men på kvällen då förmodligen de flesta kunder är hemma finns ingen möjlighet till leverans.

- Samarbetet med DPD gör att vi kan fortsätta att förbättra leveransupplevelsen för våra kunder och stå oss i konkurrensen på marknaden, säger Matt Rogers.

Asos och DPD har tidigare experimenterat med mer exakta leveranser då man lanserade Follow My Parcel. En tjänst som istället för att låta kunderna bestämma visade exakt när leveransen skulle ske. Detta via en mobil app som följer kundens paket i realtid.

Annons