Asos tar sikte på Kinas lukrativa E-handelsmarknad

Den brittiska e-handelsjätten Asos expanderar ytterligare och har nu siktat in sig på en av världens största e-handelsmarknader, Kina. Nyligen ska man ha slutit ett avtal med plattformsleverantören Hybris som ska ta hand om lanseringen av företagets e-handelssajt i landet.

Asos finns i en mängd länder runt om i världen och 60 procent av dess inkomster kommer utanför Storbritannien. Att nätmodebutiken nu även är sugna på att ta sig an Kinas lukrativa e-handelsmarknad kommer nog inte som en chock. Särskilt inte med tanke på att Kinas e-handelsmarknad för tillfället är inne i en högkonjunktur och landets invånare i år väntas spendera 296 miljarder dollar på nätet.

– Kina är en primär drivkraft för tillväxt i Asien och Stillahavsområdet, och därför en marknad där vårt företag vill vara en viktig aktör, säger Asos CIO Pete Marsden.

Annons

Viktigt med lokala partners

Men det ska inte vara helt enkelt att ta sig in på den kinesiska marknaden. Därför har ASOS valt att arbeta med en tredje part, Hybris.

– Vi behövde en beprövad och robust multikanalsplattform som kan stödja vår nya e-handel och den snabba tillväxten och trafik som vi förväntar oss med tanke på storleken som den kinesiska marknaden har. Vi ville också ha en partner som gör det möjligt för oss att samarbeta med lokala partners som är bekanta med de kulturella, tekniska, juridiska, politiska och statliga frågorna i Kina, säger Pete Marsden.

Asos har inte satt något datum för när lanseringen i landet kommer att ske, men förutom kulturella och juridiska frågor så har man även en rejäl drake att brottas med. E-handeln i Kina domineras av Alibaba som har mer än 24 000 anställda och värderas till 40 miljarder dollar. Under förra året sålde den kinesiska e-handelsjätten mer än Amazon och eBay tillsammans.

 

Källa: TheNextWeb

Annons