Asos visar stark tillväxt men lämnar ett blödande Kina

Den brittiska klädjätten kan rapportera en tvåsiffrig tillväxt, både när det gäller omsättning och vinst, under första hälften av sitt brutna räkenskapsår.

Asos har idag släppt siffrorna för de första sex månaderna av det brutna räkenskapsåret som slutar den 29 februari. Nätmodehandlaren kan visa upp en försäljning på 667 miljoner pund under perioden, en ökning med 21 procent jämfört med föregående år.

Man gör samtidigt en vinst före skatt på 21,2 miljoner pund, upp 18 procent jämfört med samma period förra året. Något som inte oväntat glädjer bolagets nya VD, Nick Beighton.

Annons

– Vår försäljning i Storbritannien är fortsatt stark, upp med 25 procent, medan våra internationella kunder har svarat bra på våra fortsatta satsningar på prissättning utifrån zoner med en försäljningsökning på 18 procent, säger Beighton,

Kliver ur ett förlusttyngt Kina

Man kan även konstatera att antalet aktiva kunder under det gångna halvåret ökat med 17 procent till 10,9 miljoner. 4,3 miljoner av dessa finns i Storbritannien. Samtidigt kom mer än 60 procent av trafiken, och drygt hälften av alla beställningar, från mobila enheter.

Asos meddelar även att man lägger ner sin satsning i Kina som under det första halvåret gjort en förlust på 2,7 miljoner pund, och som beräknas kosta företaget ytterligare 1 miljon pund innan den kinesiska sajten går i graven under de kommande månaderna. Istället planerar man att serva sina kinesiska kunder via den globala sajten Asos.com.

Annons