Annons

Asos visar stark tillväxt men lämnar ett blödande Kina Asos

Asos visar stark tillväxt men lämnar ett blödande Kina

2016-04-12 15:02

Den brittiska klädjätten kan rapportera en tvåsiffrig tillväxt, både när det gäller omsättning och vinst, under första hälften av sitt brutna räkenskapsår.

Asos har idag släppt siffrorna för de första sex månaderna av det brutna räkenskapsåret som slutar den 29 februari. Nätmodehandlaren kan visa upp en försäljning på 667 miljoner pund under perioden, en ökning med 21 procent jämfört med föregående år.

Man gör samtidigt en vinst före skatt på 21,2 miljoner pund, upp 18 procent jämfört med samma period förra året. Något som inte oväntat glädjer bolagets nya VD, Nick Beighton.

– Vår försäljning i Storbritannien är fortsatt stark, upp med 25 procent, medan våra internationella kunder har svarat bra på våra fortsatta satsningar på prissättning utifrån zoner med en försäljningsökning på 18 procent, säger Beighton,

Kliver ur ett förlusttyngt Kina

Man kan även konstatera att antalet aktiva kunder under det gångna halvåret ökat med 17 procent till 10,9 miljoner. 4,3 miljoner av dessa finns i Storbritannien. Samtidigt kom mer än 60 procent av trafiken, och drygt hälften av alla beställningar, från mobila enheter.

Annons
Annons

Asos meddelar även att man lägger ner sin satsning i Kina som under det första halvåret gjort en förlust på 2,7 miljoner pund, och som beräknas kosta företaget ytterligare 1 miljon pund innan den kinesiska sajten går i graven under de kommande månaderna. Istället planerar man att serva sina kinesiska kunder via den globala sajten Asos.com.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta