Annons

Asos visar stark tillväxt men lämnar ett blödande Kina Asos

Asos visar stark tillväxt men lämnar ett blödande Kina

2016-04-12 15:02

Den brittiska klädjätten kan rapportera en tvåsiffrig tillväxt, både när det gäller omsättning och vinst, under första hälften av sitt brutna räkenskapsår.

Asos har idag släppt siffrorna för de första sex månaderna av det brutna räkenskapsåret som slutar den 29 februari. Nätmodehandlaren kan visa upp en försäljning på 667 miljoner pund under perioden, en ökning med 21 procent jämfört med föregående år.

Man gör samtidigt en vinst före skatt på 21,2 miljoner pund, upp 18 procent jämfört med samma period förra året. Något som inte oväntat glädjer bolagets nya VD, Nick Beighton.

– Vår försäljning i Storbritannien är fortsatt stark, upp med 25 procent, medan våra internationella kunder har svarat bra på våra fortsatta satsningar på prissättning utifrån zoner med en försäljningsökning på 18 procent, säger Beighton,

Kliver ur ett förlusttyngt Kina

Man kan även konstatera att antalet aktiva kunder under det gångna halvåret ökat med 17 procent till 10,9 miljoner. 4,3 miljoner av dessa finns i Storbritannien. Samtidigt kom mer än 60 procent av trafiken, och drygt hälften av alla beställningar, från mobila enheter.

Annons
Annons

Asos meddelar även att man lägger ner sin satsning i Kina som under det första halvåret gjort en förlust på 2,7 miljoner pund, och som beräknas kosta företaget ytterligare 1 miljon pund innan den kinesiska sajten går i graven under de kommande månaderna. Istället planerar man att serva sina kinesiska kunder via den globala sajten Asos.com.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta