Annons

Att e-handla är bra för hälsan Impulsiva kan handla på nätet för att få hälsosammare kosthållning, menar studien

Att e-handla är bra för hälsan

2017-08-10 15:06

Åtminstone enligt en ny studie.

Att e-handla kan vara bra för hälsan. Detta då konsumenter som köper sin mat på nätet generellt väljer nyttigare produkter när de handlar. Det visar en ny studie som gjorts på temat, rapporterar Live Science. 

Bakom studien står Jaime Caffino, som forskar om folkhälsa vid Albany University i New York i USA.

Impulsiva köpte inte mer snask

I studien fick 60 collegestudenter svara på frågor om hur impulsiva de var. Därefter blev de tillsagda att de hade 48,50 dollar att köpa nätmat för och ombads fylla vagnen med “näringsrik, billig och smakrik mat”. 

Resultatet blev att de impulsiva eleverna handlade ungefär lika bra mat som de övriga.

Annons
Annons
- Det spelade ingen roll hur impulsiv en person var, näringsinnehållet i maten de köpte varierade inte sinsemellan, sa Caffino.

Samband mellan impulsivitet och hälsa

Studien är dock inte tillräcklig och mer forskning behövs för att bekräfta resultaten, men forskarna tror att näthandel av mat kan hjälpa människor att hålla sig till en hälsosammare diet, enligt Caffino.

Detta eftersom även tidigare studier visat på ett samband mellan just impulsivitet och hälsa. I en fysisk mataffär kan impulsiviteten leda till att shoppingvagnen fylls med skräpmat.

Pengakoll hindrar impulsköp

Forskaren Caffino tror dessutom att nätmatsshopping i framtiden kan komma att fungera som metod för personer som är i behov av en omläggning av kosten.

- Ofta när människor köper mat på nätet måste de söka efter varje produkt de vill ha, vilket förstås kan jämföras med att gå genom affären och säga till sig själv “Åh, de där chipsen ser goda ut”. Dessutom gör nätmatshopping människor mer intresserade av hur mycket pengar de spenderar, vilket kan hindra dem från att göra impulsköp, sa Jaime Caffino.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

En av tre svenskar har över 10 uppkopplade prylar i hemmet

Är genombrottet nära för de smarta produkterna?

Annons
Annons
PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Emeet: PostNord avslöjar sina planer för Emeet Stockholm

Träffa Karl på Matsmart och lär dig logistik på PostNords populära session.

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

E-handlare slogs om Årets Logistiketablering 2017

Boozt slog medfinalisterna Apotea och Sportamore.

Indiskas Instagram-knep:

Indiskas Instagram-knep: "Ger mer trafik till e-handeln"

Användargenererat innehåll har blivit en framgångsfaktor hos Indiska.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

E-handlare utökar kundbasen - lanserar pekböcker

Ska "på ett pedagogiskt sätt förskjuta fokus från kvinnors utseende".

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

IDeal of Sweden blev Årets Unga Företagare 2017

"De är den ideala förebilden för en ny generation företagare".

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Eget varumärke på gång.

Annons
Annons
Sålde

Sålde "slampig häxdräkt" för barn - möttes av kritikstorm

"En dålig översättning från spanska".

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för <nobr>e-handeln</nobr>

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem