Annons

Att e-handla är bra för hälsan Impulsiva kan handla på nätet för att få hälsosammare kosthållning, menar studien

Att e-handla är bra för hälsan

2017-08-10 15:06

Åtminstone enligt en ny studie.

Att e-handla kan vara bra för hälsan. Detta då konsumenter som köper sin mat på nätet generellt väljer nyttigare produkter när de handlar. Det visar en ny studie som gjorts på temat, rapporterar Live Science. 

Bakom studien står Jaime Caffino, som forskar om folkhälsa vid Albany University i New York i USA.

Impulsiva köpte inte mer snask

I studien fick 60 collegestudenter svara på frågor om hur impulsiva de var. Därefter blev de tillsagda att de hade 48,50 dollar att köpa nätmat för och ombads fylla vagnen med “näringsrik, billig och smakrik mat”. 

Resultatet blev att de impulsiva eleverna handlade ungefär lika bra mat som de övriga.

Annons
Annons
- Det spelade ingen roll hur impulsiv en person var, näringsinnehållet i maten de köpte varierade inte sinsemellan, sa Caffino.

Samband mellan impulsivitet och hälsa

Studien är dock inte tillräcklig och mer forskning behövs för att bekräfta resultaten, men forskarna tror att näthandel av mat kan hjälpa människor att hålla sig till en hälsosammare diet, enligt Caffino.

Detta eftersom även tidigare studier visat på ett samband mellan just impulsivitet och hälsa. I en fysisk mataffär kan impulsiviteten leda till att shoppingvagnen fylls med skräpmat.

Pengakoll hindrar impulsköp

Forskaren Caffino tror dessutom att nätmatsshopping i framtiden kan komma att fungera som metod för personer som är i behov av en omläggning av kosten.

- Ofta när människor köper mat på nätet måste de söka efter varje produkt de vill ha, vilket förstås kan jämföras med att gå genom affären och säga till sig själv “Åh, de där chipsen ser goda ut”. Dessutom gör nätmatshopping människor mer intresserade av hur mycket pengar de spenderar, vilket kan hindra dem från att göra impulsköp, sa Jaime Caffino.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem