Augusti blev den sämsta e-handelsmånaden på 15 år

Onlinehandeln i Storbritannien ökade endast med 5 procent under augusti jämfört med samma månad förra året. Den sämsta tillväxten på 15 år.

Den brittiska e-handeln gick närmast på tomgång och ökade endast med 5 procent under augusti månad jämfört med samma period förra året. Det enligt nya siffror från den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG.

Samtidigt kan man konstatera att näthandeln backade med 6 procent jämfört med juli 2015 och att tillväxten var den sämsta för en augustimånad sedan IMRG började sina mätningar år 2000. Det här innebär att flera e-handelskategorier hade en dålig månad men mest anmärkningsvärt var att Kläder endast ökade med 5 procent.

Annons

– Högsommaren får oftast kunder att shoppa online eller i butik för att uppdatera sin garderob inför semestern. Men med endast 5 procent tillväxt, både för konfektionssektorn och hela näringen, var augusti en besvikelse, säger Alex Smith-Bingham, Head of Digital, Consumer Products and Retail på Capgemini.

Fanns vissa ljusglimtar

Accessoarer som traditionellt brukar gå starkt ökade endast med 14 procent jämfört med förra året, den lägsta ökningen sedan augusti 2009. Elektronik fortsatte att sälja dåligt, och även om kategorin ökade med 6 procent jämfört med juli, så minskade försäljningen med 1 procent jämfört med augusti 2014.

Det fanns dock vissa ljusglimtar. Hälsa och Skönhet ökade med 30 procent jämfört med augusti förra året medan Heminredning ökade med 31 procent. Samtidigt ökade försäljningen via mobila enheter med 33 procent jämfört med samma period förra året.

Intressant är också att smartphones står för en allt större andel av de mobila köpen, 28 procent under augusti 2015 jämfört med 20 procent augusti 2014.

– Framöver räknar vi med att september kommer att gå i rätt riktning och ligga i linje med vår tillväxtprognos för 2015. Särskilt med tanke på den ensiffriga tillväxt som vi såg under september 2014, säger Tina Spooner, chief information officer på IRMG.

Annons