Automatiken har lagt grunden för CarpetVista

Automatik och att effektivisera processerna har alltid varit en viktig del av nätbutiken CarpetVistas arbete. Något som också är en av anledningarna till att företaget idag har hela världen som marknad och förra året omsatte 124 miljoner kronor.

Nätbutiken CarpetVista grundades för nio år sedan av Hussein Sadr och Ludvig Friberger. Den förstnämnde utsågs till Årets företagare i Malmö 2013 och står för mattkunnandet, medan Ludvig står för expertisen inom IT. En lyckad kombination har det visat sig.

Redan 2011 under Nordic eCommerce Summit berättade företaget om sitt fokus på automatisering och att effektivisera processerna, något som lagt grunden till deras framgång

Annons
Annons

”Automatisera så många processer som möjligt. Datorns tid är gratis, det är inte de anställdas eller din egen, berättade CarpetVista som då även intervjuade alla användare av systemen för att kunna göra dem så effektiva som möjligt. Plus att användarna blir effektivare om de själva får vara med och designa systemen.”

Egenutvecklade system

Automatiseringen är fortfarande en viktig del av CarpetVistas fokus och det har gjort att man kunnat bygga upp en nätbutik som säljer äkta mattor till hela världen, och år efter år kunnat öka försäljningen med drygt 30 procent.

Förra året ökade försäljningen med 29 procent till 124 miljoner kronor, och i en intervju med Internetworld, berättar Ludvig Friberger att automatiska affärsprocesser har en stor del i den framgången.

Företaget använder egenutvecklade system som ger stöd till allt regelbundet som händer i företaget, bland annat ger den förslag på inköp till inköpsorganisationen runt om i världen.

– Vi har hela tiden byggt vidare på våra egna system. Utan automatiken hade vi tvingats vara betydligt fler än dagens 40 anställda. Plattformen är en obruten kedja genom hela organisationen som ger varje medarbetare den information och de verktyg de behöver för att optimalt kunna utföra sitt uppdrag, säger Ludvig Friberger.

Kombinerat kunnande

Med tanke på att man har hela världen som marknad har det också varit viktigt att ta fram ett marknadsföringsanalysverktyg som är automatiserat.

– Vi har prövat med affliliate-marknadsföring, men den har inte fungerat. Därför köper annonsutrymme själva. Men vi har stor hjälp av vårt egenutvecklade marknadsföringsanalysverktyg, säger Ludvig Friberger.

Han lyfter dock fram att den främsta orsaken till att CarpetVista kunnat växa organiskt utan externt kapital är att man har både it-kompetens och mattkompetens inom företaget.

Annons
Annons

– Mattbranschen är traditionell. Det är ovanligt att det finns både mattkunnande och it-kunnande i mattföretagen, säger Ludvig Friberger.

Källa: Internetworld

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!