Avensias nya policy: mer vinst och mer utdelning

E-handelsleverantören planerar att öka utdelningen varje år.

Det går bra för e-handelsleverantören Avensia som nyligen levererade en ovanligt snabb sajt till nätbutiken Lyko. Nu meddelar plattformsmakaren att de ska öka utdelningen till aktieägarna varje år. Den nya policyn lyder:

”Bolagets målsättning är att lämna en utdelning med upp till 50 procent av vinsten efter skatt och att utdelningen ska öka från år till år. Beslut om utdelning ska dels ta hänsyn till bolagets finansiella ställning och dels om det finns en tro att de utdelningsbara medlen skapar bättre aktieägarvärde genom att återinvesteras i verksamheten.”

Annons

Vi frågade Robin Gustafsson, VD på Avensia, varför de valt att aktivt kommunicera detta utåt.

Varför denna nya utdelningspolicy?

- De flesta uthålligt lönsamma börsnoterade bolag har en utdelningspolicy och vi har justerat den tidigare policyn vi hade till att passa oss bättre idag.

Tjänar ni för mycket pengar?

- Vi är ungefär lika lönsamma som de duktigaste konsultbolagen men har en bit kvar till de starkaste produktbolagen. Som VD är det svårt att tycka att vi är för lönsamma, det är ett positivt kvitto på ett bra jobb och framförallt ett resultat av duktiga medarbetare och starka kunder.

För att lyckas öka utdelningen varje år måste Avensia förstås öka vinsten och detta planerar bolaget att göra genom att leverera fler e-handelslösningar “över hela världen”.

Hur går det för er som bolag?

- Det går väldigt bra för Avensia, vi växte med 26 procent förra året och fick flera priser för vår leverans till enormt duktiga Lyko. Vi har fått många nya kunder över hela världen och produkten Avensia Storefront vinner mycket mark både i Skandinavien, Nordamerika och Tyskland, säger Robin Gustafsson.

Annons

Avensia har delat ut pengar till ägarna sedan 2011 och bolaget anser att de genom detta skapat aktieägarvärde.

Annons