Axfood: ”E-handeln hade en negativ effekt på resultatet”

Ökade dock betydligt.

Matjätten Axfood meddelar i dag sina siffror för fjärde kvartalet 2017 och därmed också helåret 2017. Företaget sammanfattar det hela med “stabilt resultat”, vilket innebär en vinst på nära 1,5 miljarder kronor för helåret. En siffra som är nästan samma som året innan. Omsättningen ökar dock med 6 procent och landar på nära 46 miljarder kronor.

Fjärde kvartalet ökade omsättningen i linje med helåret, men med en något lägre rörelsemarginal.

Annons
Annons

- Willys sålde bra under hela kvartalet och avslutade med en stark julhandel. Detta bidrog till en förbättrad lönsamhet trots att e-handeln, som hade en negativ effekt på resultatet, ökat betydligt, säger Klas Balkow, vd på Axfood.

"E-handeln accelererade under året"

Försäljningen från egna butiker ska dock ha minskat under årets tre sista månader, något som bland annat e-handeln vägde upp för.

- Den egenägda försäljningsutvecklingen dämpades av skiftet till fler franchise-butiker, men expansionen av e-handel och nya butiker kompenserade för tappet, säger Klas Balkow.

Under 2017 har Axfood lagt vantarna på de renodlade e-handlarna Mat.se och Middagsfrid, samtidigt som företaget har rullat ut e-handel i många av sina egna fysiska butiker.

- E-handeln accelererade under året, dels genom förvärvet av Mat.se, dels genom utrullningen inom Willys och Hemköp, säger Klas Balkow.

Att lönsamheten fått lida lite ska bland annat bero på de stora satsningarna inom just e-handeln.

- Den lägre lönsamheten berodde främst på framtidssatsningar som e-handel, en aggressiv expansion inom Hemköp och Närlivs samt butiksuppgraderingar inom Hemköp. Willys och Dagab, där Mat.se ingår, lyckades behålla sin lönsamhet trots en stark digital tillväxt.

E-handeln ses dock som framtiden inom Axfood.

Annons
Annons

- Mat.se gör att vi kan vara snabba och flexibla i den starkt växande e-handeln, säger Klas Balkow.

Första automatiserade lagret

Under 2018 kommer fler butiker att erbjuda e-handel i sitt område och digitaliseringen av hela Axfood sägs fortgå i snabb takt.

- Vi kommer att rulla ut e-handeln till flera orter, samtidigt som vi fortsätter vårt hållbarhetsarbete, vilket inkluderar allt från lansering av digitala kvitton till minskad energianvändning.

På utvecklingsfronten finns bland annat robotar och redan nu ska man ha börjat bygga sitt första automatiserade färskvarulager.

- Utvecklingen inom automatisering och robotisering skapar nya förutsättningar, inte minst inom lagerhantering där det öppnar upp för nya framtida logistiklösningar. Vi har redan börjat bygga vårt första automatiserade färskvarulager, säger Klas Balkow.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!