Annons

Axfood börjar med digitala kvitton i den fysiska kassan Åsa Domeij visar upp Axfoods digitala kvitton

Axfood börjar med digitala kvitton i den fysiska kassan

2018-01-08 09:04

Nu får svenskarna som de vill.

Axfood, som på sistone satsat allt mer på e-handel, tar nu ytterligare ett steg för att digitalisera handeln i matvarubranschen. Detta genom att alla deras kunder i Willys och Hemköps fysiska butiker, inom kort kommer att kunna välja om de vill ha ett papperskvitto eller ett digitalt kvitto.

Enligt en Sifo-undersökning som vi tidigare skrivit om, vill majoriteten av svenskarna ha sina kvitton i digitalt format.

LÄS ÄVEN: Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton

Personalen fick vara testpiloter

De digitala kvittona har erbjudits i ett pilotprojekt som pågått under hösten, där ett urval av koncernens matvarubutiker erbjudit möjligheten. Testpersonerna har varit de egna medarbetarna. 

Annons
Annons
- Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood, i ett pressmeddelande.

500 butiker omfattas

Enligt Axfood är möjligheten för kunderna att få sina kvitton digitalt inte endast ett sätt att göra mathandeln mer digital, utan även ett sätt att främja miljön. Enligt Svensk Handel ska 1,7 miljarder papperskvitton skrivas ut varje år och majoriteten av dessa slängs direkt i papperskorgen. Förbrukningen av papperskvitton uppskattas till en årsförbrukning på 60 000 träd - bara i Sverige.

LÄS ÄVEN: Hemköp klimatkompenserar sina e-handelsleveranser

Axfood menar nu att satsningen på digitala kvitton går i linje med deras syn på miljöfrågor.

- Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons
Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Annons
Annons
Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta