Annons

Axfood börjar med digitala kvitton i den fysiska kassan Åsa Domeij visar upp Axfoods digitala kvitton

Axfood börjar med digitala kvitton i den fysiska kassan

2018-01-08 09:04

Nu får svenskarna som de vill.

Axfood, som på sistone satsat allt mer på e-handel, tar nu ytterligare ett steg för att digitalisera handeln i matvarubranschen. Detta genom att alla deras kunder i Willys och Hemköps fysiska butiker, inom kort kommer att kunna välja om de vill ha ett papperskvitto eller ett digitalt kvitto.

Enligt en Sifo-undersökning som vi tidigare skrivit om, vill majoriteten av svenskarna ha sina kvitton i digitalt format.

LÄS ÄVEN: Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton

Personalen fick vara testpiloter

De digitala kvittona har erbjudits i ett pilotprojekt som pågått under hösten, där ett urval av koncernens matvarubutiker erbjudit möjligheten. Testpersonerna har varit de egna medarbetarna. 

Annons
Annons
- Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood, i ett pressmeddelande.

500 butiker omfattas

Enligt Axfood är möjligheten för kunderna att få sina kvitton digitalt inte endast ett sätt att göra mathandeln mer digital, utan även ett sätt att främja miljön. Enligt Svensk Handel ska 1,7 miljarder papperskvitton skrivas ut varje år och majoriteten av dessa slängs direkt i papperskorgen. Förbrukningen av papperskvitton uppskattas till en årsförbrukning på 60 000 träd - bara i Sverige.

LÄS ÄVEN: Hemköp klimatkompenserar sina e-handelsleveranser

Axfood menar nu att satsningen på digitala kvitton går i linje med deras syn på miljöfrågor.

- Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta