Axfood börjar med digitala kvitton i den fysiska kassan

Nu får svenskarna som de vill.

Axfood, som på sistone satsat allt mer på e-handel, tar nu ytterligare ett steg för att digitalisera handeln i matvarubranschen. Detta genom att alla deras kunder i Willys och Hemköps fysiska butiker, inom kort kommer att kunna välja om de vill ha ett papperskvitto eller ett digitalt kvitto.

Enligt en Sifo-undersökning som vi tidigare skrivit om, vill majoriteten av svenskarna ha sina kvitton i digitalt format.

Annons

LÄS ÄVEN: Majoriteten av svenskarna vill ha digitala kvitton

Personalen fick vara testpiloter

De digitala kvittona har erbjudits i ett pilotprojekt som pågått under hösten, där ett urval av koncernens matvarubutiker erbjudit möjligheten. Testpersonerna har varit de egna medarbetarna. 

- Piloten har hittills fallit ut till belåtenhet och visar den senare utvärderingen detsamma kommer vi att gå i skarpt läge till kund någon gång under första halvåret 2018, säger Bo Bäckström, systemchef på Axfood, i ett pressmeddelande.

500 butiker omfattas

Enligt Axfood är möjligheten för kunderna att få sina kvitton digitalt inte endast ett sätt att göra mathandeln mer digital, utan även ett sätt att främja miljön. Enligt Svensk Handel ska 1,7 miljarder papperskvitton skrivas ut varje år och majoriteten av dessa slängs direkt i papperskorgen. Förbrukningen av papperskvitton uppskattas till en årsförbrukning på 60 000 träd - bara i Sverige.

LÄS ÄVEN: Hemköp klimatkompenserar sina e-handelsleveranser

Axfood menar nu att satsningen på digitala kvitton går i linje med deras syn på miljöfrågor.

- Det här rimmar helt med vårt hållbarhetsarbete. Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Annons
Annons