Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Något bättre än förväntningarna och i linje med den egna prognosen. Så kan vi sammanfatta Axfood-koncernens resultat för tredje kvartalet. Totalt landade nettoomsättningen på drygt 11,5 miljarder, 10,8 under samma period förra året. Det är alltså en ökning på 6,7 procent.

“Fokuserar på tillväxt och nyinvesteringar”

Samtidigt ökade rörelseresultatet från 599 till 604 miljoner kronor, vilket ger koncernen en rörelsemarginal på 5,2 procent.

Annons

- Axfood fokuserar på tillväxt och nyinvesteringar, och prognosen är ett rörelseresultat för 2017 i linje med utfallet 2016, konstaterar bolaget själva.

Ställer om till e-handel

Axfood håller nu som bäst på att ställa om hela koncernen efter den växande e-handelsmarknaden och allt större efterfrågan på möjligheten att kunna handla mat på nätet. Den största förändringen som skett i år var som bekant när Axfood köpte upp Mat.se i februari. I maj var det dags för ytterligare ett uppköp, och den gången var det Middagsfrid som stod på tur.

Vi har även flera gånger berättat om den stegvisa utrullningen av e-handeln inom Hemköp och Willys, som också ingår i Axfood-komplexet.

Sex nya städer

Att döma av rapporten är det också just Willys som drar upp resultatet. Willys-koncernen ökar nämligen med 12,2 procent, till drygt 6,4 miljarder kronor. Nu kommer Axfood att fortsätta satsa på e-handel för Willys del och under den resterande delen av året ska e-handeln rullas ut i ytterligare sex städer, som tillägg till de 23 butiker i 13 städer som redan erbjuder den möjligheten. De nya städerna är Örebro, Borås, Jönköping, Södertälje, Karlstad och Eskilstuna.

Annons