Axfood tar H&M:s digitala proffs att styra upp affärerna

"Ett mycket spännande skede".

Axfood jobbar för att anpassa sig till den digitala matvärlden och har bland annat köpt upp e-handelsaktörerna Mat.se och Middagsfrid.

LÄS ÄVEN: Axfood: "Middagsfrid är nu en del av Mat.se"

Annons

Nu rekryterar man en ny chef för strategi och affärsutveckling. Carl Stenbeck kommer närmast ifrån H&M där han haft rollen som Head of Digital Development och bland annat jobbat med att utveckla e-handeln i nya länder.

- Carls bakgrund från såväl Boston Consulting Group som H&M, kommer att vara till stor nytta när vi nu fortsätter att utveckla Axfoods matkoncept. Det sker i en allt mer digital värld, där kombinationen av butik och e-handel kommer stå i fokus, säger Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow, i ett pressmeddelande.

Stenbeck ser samtidigt fram emot att få ta sig an livsmedelsbranschen som, precis som modehandeln, står mitt i ett digitalt skifte.

- Livsmedelsbranschen befinner sig i ett mycket spännande skede, där nya teknologier skapar utvecklingsmöjligheter - samtidigt som fokus på hållbar utveckling ständigt ökar. Axfood har, genom sin breda portfölj av varumärken, en mycket stark position på marknaden. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med mina nya kollegor fortsätta att driva arbetet med strategi- och affärsutveckling inom företaget, säger Carl Stenbeck.

Carl Stenbeck börjar sin nya tjänst under våren och kommer att vara på plats hos Axfood senast den 3 juli 2018.

Annons