Axfoods e-handel ökar försäljningen: ”Kraftigt växande”

Ska investera en miljard under 2018.

En "kraftigt växande e-handelsförsäljning", som ska bidragit till en ökad försäljning för hela koncernen under årets första kvartal. Det är resultatet av Axfoods satsningar på att utöka näthandeln under 2017. Det framgår av kvartalsrapporten som koncernen släppte idag på morgonen.

LÄS ÄVEN: E-handelssatsningen gav Axfood det bästa året någonsin

Annons

E-handel på 23 nya orter

I början av året ska e-handelserbjudandet ha omfattat endast två städer, Göteborg och Stockholm. Ett år senare finns samma erbjudande på 25 platser runt om i landet, enligt rapporten. 

Den totala omsättningen ska ha landat på drygt 11,4 miljarder kronor, vilket är en ökning med 7,6 procent jämfört med samma kvartal under 2017. Samtidigt ska periodens resultat ha ökat med 9,4 procent och därmed uppgått till 338 miljoner kronor.

"Investerar i alla kanaler"

Som en kommentar till utvecklingen skriver Axfoods vd och koncernchef Klas Balkow följande:

- Vi investerar i alla våra kanaler och följer kundernas växande önskan om mer färdiga måltidslösningar, ökad e-handel och digitala lösningar, samt hållbara alternativ. Totalt färväntar vi oss att investeringarna uppgår till 900 - 1000 miljoner kronor för 2018.

Axfoods olika e-handelserbjudanden uppges nu kunna tillhandahållas till fem miljoner svenskar.

Annons