B2B med yogamattor ger köpfest hos Yogagrossisten

Yogagrossisten.se omsatte drygt tio miljoner kronor 2016.

Yogagrossisten har haft en stark utveckling sedan företaget lanserades för några år sedan. Omsättningen har mer eller mindre dubblats varje år sedan premiäråret 2009 och förra året landade koncernens intäkter på 15,5 miljoner, varav e-handeln Yogagrossisten stod för 10,8 miljoner. Koncernen driver också ett separat bolag som sysslar med yogaundervisning.

Yogagrossisten tror att framgångarna beror bland annat på ett ökande intresse för träningsformen i Sverige, men också på att allt fler har fått upp ögonen för giftfria produkter. Något som ger ett uppsving för Yogagrossistens egna varumärke vars sortiment är giftfritt och till största delen även ekologiskt.

Annons

- De flesta yogamattor som säljs på marknaden har gifter i sig om inte inköparen specifikt bett tillverkaren att undvika dem, vilket tillverkaren inte själv föreslår. Det har varit viktigt för oss med ett eget varumärke, då vi säkert vet vad produkterna innehåller, förklarar Bengt Ljungquist.

Ger trovärdighet att själv syssla med yoga

Yogagrossisten har även märkt av en ökad B2B-försäljning och har inlett samarbeten med ett flertal tränings- och yogacentra, hotell och spa-verksamheter runt om i landet. Den ökade efterfrågan har lett till flera nyanställningar. Bengt Ljungquist, som till vardags forskar i neurofysiologi, driver nämligen sin e-handel som en bisyssla.

- Vi har lyckats rekrytera bra personal som klarar av att arbeta självständigt under villkor som hela tiden utvecklas; det är inte alla som passar att jobba på ett snabbväxande företag där man dagligen måste vara flexibel, säger Bengt Ljungquist.

Hur viktigt är det att själv syssla med yoga om man ska sälja yogarelaterade produkter?

- Det är absolut viktigt att själv hålla på med yoga då det ger en hög trovärdighet, framförallt i försäljning till olika företag, som vet att våra produkter är utvecklade och framtagna av personer som själva är yogalärare. Vi kan också ge detaljerade köpråd till olika typer av produkter som passar olika typer av yoga bättre, till exempel kräver hot yoga där man svettas mycket en viss typ av yogamatta, medan mer rehabiliterande yoga ställer krav på mjuka mattor.

"Generellt hälsotänk kommer att öka"

Bengt Ljungquist ser att goda råd och omfattande support är viktigt inte minst när det handlar om försäljning till företag.

- En del företag gör för dem stora och långsiktiga investeringar i yogamattor och tillbehör, och då måste det bli rätt. Det är dock viktigt att ha en viss blandning av yogaerfarenhet, e-handelskunskap och entreprenörstänk på företaget, vi är ett snabbväxande e-handelsbolag som säljer det vi själva utövar, men det är också en affärsverksamhet.

Yogagrossisten har nyligen utökat sortimentet med yogakläder och siktar framöver på att även bredda utbudet av ekologiska produkter. Det kan i så fall bli aktuellt att ta in investerare i bolaget som i dag är helt självfinansierat.

Annons

Ser du några utmaningar i att vara så pass nischad i sitt sortiment?

- Utmaningen är så klart att vi är lite känsliga för om efterfrågan skulle avta, men vi har inte märkt något sådant, snarare tvärtom. Vi tror att ett generellt hälsotänk bara kommer att öka, framför allt på företag som måste ta hand om sina anställda.

Annons