B2B-startup ska revolutionera nätmathandeln mellan företag

E-handelsprofilen Patrik Illerstig är medgrundare och styrelsemedlem.

Matbranschen förändras snabbt och digitaliseras allt mer. Nu vill en ny svensk B2B-startup inom foodtech ytterligare bidra till den utvecklingen. Målet för Caterbee, som företaget heter, är att digitalisera cateringbranschen. I maj lanserades konceptet och nu har de byggt en marknadsplats genom vilken företagskunder kan beställa mat till exempelvis olika event.

- Caterbee skapar en marknadsplats för cateringfirmor att exponeras och öka försäljningen samtidigt som det skapar en bättre upplevelse för kunder att boka catering online, säger Carl Wånge, vd på Caterbee.

Annons

28 anslutna firmor

Än så länge har 28 firmor anslutit sig till marknadsplatsen, men enligt Caterbee ska det finns över 800 cateringbolag bara i Stockholm, varför man tror på tillväxt. Fullskalig lansering av marknadsplatsen väntas under hösten och Caterbee uppskattar att cateringbranschen årligen omsätter två miljarder kronor i Stockholm och drygt åtta miljarder om man räknar in alla de större städerna i Norden.

- Att köpa mat online har exploderat på privatkonsumentmarknaden de senaste åren. Nu väntas ett liknande beteende hos företag, säger Carl Wånge.

Qliros förra vd i styrelsen

Den analysen tycks många erfarna e-handelsproffs hålla med om och några av dem har nu valt att sätta sig i Caterbees styrelse. Bland dessa kan nämnas Patrik Illerstig, som tidigare var vd för Qliro, och Karl Mårtensson som förut basade över e-handeln och tekniken på Tretti.se. Både Illerstig och Mårtensson är även medgrundare av Caterbee och Karl Mårtensson är nu även företagets CTO.

Caterbee har även antagits till Handelshögskolans inkubatorprogram, SSE Business Lab. De har även hunnit genomföra sin första investeringsrunda.

Vill skapa en komplett plattform

Enligt Caterbee pågår just nu en liknande utveckling, med just digitalisering av cateringbranschen på flera andra håll i världen och bland dessa nämns företag som Lemoncat i Tyskland, Zerocater i USA och Caterwings i Storbritannien.

Fokus ligger nu på att skapa en komplett plattform där pdf-menyer och offerter som måste skickas fram och tillbaka över mejl är ett minne blott. Caterbee vill istället automatisera processen för att skapa en effektivare och enklare dialog mellan företagskunder och cateringfirmor.

Annons