Börjes Logistik & Spedition satsar på E-handelslogistik

Börjes Logistik & Spedition i Nybro bygger för en framtid med e-handeln i centrum. Nyligen valde man att bli en del av regionens e-handelskluster och man bygger just nu om sina lokaler för sin e-handelsverksamhet. I förra veckan fick man även fått ta emot ett pris för sin satsning.

Börjes grundades 1947 som ett lokalt enbilsåkeri i sydöstra Sverige. I dag är man ett fristående logistik och fraktbolag med ett 70-tal bilar, 115 anställda med en omsättning på 200 miljoner kronor.

Företagets huvudverksamhet har varit internationella transporter och man har även specialiserat sig på tredjepartslogistik. På senare år har man även gjort en storsatsning på e-handelslogistik och nyligen tog man ett beslut om att bli en del av det stora e-handelsklustret i regionen.

Annons
Annons

– Webbshoppen vinner kunden första gången, men det är logistiken som får kunden att återvända. I en del produktsegment inom e-handeln har branschen mognat och för att vara en lönsam och långsiktig spelare så måste man antingen vara nischad eller skapa en köpupplevelse som är något extra, säger Markus Kinnander Logistikutvecklare och ansvarig för E-handelslogistik på Börjes Logistik & Spedition.

Prisades för sin e-handelssatsning

Under 2007 påbörjade man även bygget av ett nytt 3200 kvadratmeter stort logistikcenter i anslutning till företagets befintliga lokaler i Nybro. Nu planerar man att bygga om en yta på cirka 500 kvadratmeter för att passa en mindre och mer flexibel pakethantering och få ytterligare fart på e-handelsverksamheten.

– E-handel är inget experiment eller försök utan en fungerande affärsmodell. Var och hur vi människor handlar förändras och därmed både kraven och möjligheterna för handelsföretagens logistik. Prylar ska fortfarande transporteras, lagras, plockas, packas och distribueras, men vi ser också hur många uppdragsgivare inom retail möter en allt tuffare konkurrens då utbudet av liknande varor och tjänster är större än någonsin. Allt fler företag använder då logistiken som ett viktigt konkurrensmedel för att sticka ut och göra bättre affärer. Då gäller det att ge hög och kvalitativ service på slutkundens villkor. Kundservice är ett logistikbegrepp och det är oerhört avgörande vad vi erbjuder våra slutkunder innan, under, vid och efter leverans, säger Markus Kinnander.

I förra veckan fick även företagets VD Roland Johansson ta emot en utmärkelse vid den branschledande mässan Logistik & Transport 2013. Han vann i kategorin Årets Entreprenör för företagets stadiga utveckling under många år som bland annat innefattar en storsatsning på e-handelslogistik.

Källa: Press, Barometern

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!