Annons

Babyjätten dubblade till 392 miljoner kronor Ole Sauar, VD och grundare av Jollyroom

Babyjätten dubblade till 392 miljoner kronor

2016-05-18 09:01

Jollyroom ökade omsättningen med 187 miljoner kronor under förra året och bolaget levererar nu lönsam tillväxt.

Barn- och babybutiken har som uttalat mål att omsätta 1 miljard år 2017, och man är på god väg. Under 2014 omsatte bolaget drygt 200 miljoner kronor och under förra året ökade Jollyroom på den siffran rejält.

Under 2015 landade omsättningen på 392 miljoner kronor, en ökning med hela 92 procent jämfört med föregående år. Något som till stor del beror på att Jollyroom ökade kraftigt på samtliga marknader i Norden och nu börjar etablera sig starkt även i Danmark och Finland.

– Vi ser att fler och fler kunder hittar till Jollyroom. Konsumentens köpbeteende förändras och allt fler kunder byter ut fysiska butiker mot näthandel. I denna förändring är Jollyroom en vinnare säger Ole Sauar, grundare och huvudägare, Jollyroom.

600 miljoner under 2016

En hög tillväxt innebär dock ständiga utmaningar, särskilt när man säljer barnsängar, lekstugor och diverse andra produkter som tar stor plats. Därför utökade Jollyroom i slutet av förra året sina lokaler från 11 300 till 21 000 kvadratmeter på Tagenevägen utanför Göteborg där man har både kontor och lager.

Annons
Annons
– Att anpassa organisation, system, utrustning och lokaler till större omsättning är krävande. Vi investerar löpande i effektivisering av verksamheten. Det är en ständig process som är nödvändig om man ska bli en vinnare inom e-handel, säger Sauar.

Den snabba tillväxten har fortsatt under 2016 och prognosen är att omsätta över 600 miljoner kronor under året, för att sedan nå målet på 1 miljard i omsättning 2017.

– Vi växer kraftigt i hela Norden och hittills ligger vi bra till i förhållande till målet. Det är dock viktigt för oss att växa med fortsatt lönsamhet, vi avslutar därför leverantörssamarbeten och arbetssätt som inte bidrar positivt till vår lönsamhet, säger Ole Sauar.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta