Annons

Babyshop blir en global ledare efter nytt uppköp

Babyshop blir en global ledare efter nytt uppköp

2014-12-08 12:06

Babyshop förvärvar sin brittiska konkurrent AlexandAlexa.com och blir därmed en global ledare inom premiumsegmentet för barnkläder på nätet. Tillsammans kommer de två bolagen skapa The Luxury Kids Group och väntas bli mer än fyra gånger så stor som sin närmaste europeiska konkurrent.

Babyshop startade 2006 i en källarlokal i Stockholm, sedan dess har det hänt en del. Omsättningen har dubblerats varje år och bolaget säljer nu i över 50 länder. Målen är fortsatt högt ställda och Babyshop har ett uttalat mål att bli ett miljardföretag och den ledande barnbutiken i norra Europa.

För att nå dit har man tidigare bland annat köpt upp branschkollegan Oii, och nu är det dags igen, när man förvärvar AlexandAlexa.com som har en ledande position för barnkläder på nätet i den engelsktalande världen.
– Barnsegmentet är ett av de snabbast växande områdena på nätet och tillsammans med AlexandAlexa blir vi mer än fyra gånger så stora som närmaste europeiska konkurrent vilket ger oss ett bra avstamp för framtida expansion säger Marcus Tagesson, medgrundare till Babyshop.

Ett stort kliv ut i Europa

AlexandAlexa, som har sitt huvudkontor i London, har vuxit snabbt sedan starten 2007 och omsatte under 2013 cirka 120 miljoner kronor. Tillsammans bildar bolagen The Luxury Kids Group som täcker både Nordeuropa och de flesta engelskspråkiga länder, med en förväntad omsättning på 400 miljoner kronor nästa år.
– Med detta förvärvet tar vi ett stort kliv ut i Europa och blir en kategoriledare inom premiumsegmentet för barn. Det är en otroligt spännande resa som vi har framför oss och nu ska vi arbeta ännu hårdare för att nå våra mål, säger Linn Tagesson medgrundare till Babyshop.
För att möjliggöra köpet har Babyshop gjort en nyemission tillsammans med fonden Verdane Capital VII, som varit delägare i Babyshop sedan 2010.
– När vi investerade i Babyshop första gången omsatte bolaget 10 miljoner om året. Vi är imponerade av ledningens driv och Babyshops tillväxt, så det var viktigt för oss att stötta bolaget när den här möjligheten dök upp, säger Daniel Ahlstrand på Verdane Capital Advisors.

Källa: Press
På bild: Linn Tagesson

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Capitalism
2014-12-10 07:32

Bolaget blöder kraftigt: http://www.allabolag.se/5566991542/Babyshop_Sthlm_AB När kommer vinsten?

Annons
Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Annons
Annons
Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta