Babyshop byggde om hela AlexandAlexa mitt i E-julen

I dag slår den nya versionen av brittiska barnklädessajten AlexandAlexa.com upp portarna. Nu i svensk regi efter Babyshops uppköp tidigare i december. Den nya nätbutiken har tagits fram på två veckor, något som vanligtvis tar tre till fyra månader att genomföra, och man har gjort om i stort sett allt.

 En förändring som de flesta e-handlare förmodligen inte skulle lägga mitt i julhandeln.

När svenska Babyshop köpte Storbritanniens största e-handlare inom premium barnkläder, AlexandAlexa, i början av december så bestämde de sig för att göra om hela affärs- och e-handelssystemet inför julhandeln.

På två veckor har de förändrat så gott som allt. Inklusive plattform, logistik-, kassa- och affärssystem. En process som vanligtvis tar mellan tre månader och ett halvår att genomföra.

Annons

Ett ganska vågat drag med tanke på att julhandeln stod för dörren och att AlexandAlexa har 50 procent av marknaden i Storbritannien och runt 40 000 besökare varje dag.

– AlexandAlexa har varit helt fenomenala på kundrelationen och på att skapa ett otroligt starkt varumärke. Men vårt system var helt enkelt bättre och vi bestämde oss för att lägga om allt innan julhandeln satte igång för fullt. Första ordern kom in nu - två minuter efter att vi bytte plattform och allt fungerar bra. Helt otroligt egentligen, säger Marcus Tagesson, en av Babyshops två grundare.

Smått galet tilltag

AlexandAlexa har fått samma affärssystem (BeX Online) och e-handelsplattform som Babyshop. Båda butikerna finns nu på plattformen Panagora EDGE och den nya butiken är tre gånger snabbare än tidigare.

Snitt-tiden som det tar för besökarna att ladda upp sidan har reducerats från åtta till två sekunder och det mesta flyter smidigare även bakom kulisserna. Alla uppdateringar av lager och order sker nu i realtid och de kan hanteras mycket snabbare och effektivare, vilket ger en snabbare och säkrare leveranstid till kund.

– Vi insåg tidigt att vi kunde göra en hel del förbättringar. Upplägget som de hade var lite väl komplext. Våra system var minst lika avancerade men snabbare och enklare att använda. Det fanns för mycket att tjäna på att styra om det hela och därför ville vi inte vänta tills efter julhandeln. Det här är egentligen smått galet, vi har ett enormt förtroende för våra partners, men pulsen har helt klart varit hög de här veckorna, säger Marcus Tagesson.

Välj system efter ändamålet

Babyshop och AlexandAlexa bildar nu tillsammans The Luxury Kids Group, världens största bolag inom sitt segment, premiumprodukter för barn. Butikerna har cirka 50 procent av sin respektive hemmamarknad och säljer till långt över 100 länder vardera.

Annons

De båda varumärkena kommer att fortsätta separat handel med ett lager i London och ett i Stockholm. De har två miljoner besökare per månad tillsammans och omsättningen förväntas bli 400 miljoner första året. Att de flyttat över AlexandAlexa till samma system innebär mindre administration, snabbare leveranser och en bättre kundupplevelse.

– Många som gör uppköp, som startar nya butiker eller e-handel för första gången frågar sig hur de kan integrera det i sitt befintliga affärssystemet. Man bör istället välja system efter ändamålet annars blir det dyrt. Vi hade en plan från början och valde system efter det. Dyra system är helt värdelösa om personalen inte kan hantera dem, säger Marcus Tagesson.

Annons