Babyshop har siktet inställt på Ryssland och Polen

Babyshop har haft en tillväxt på 100 procent per år sedan starten 2006. I dag omsätter man 42 miljoner kronor men målet är att att bli ett miljardbolag. För att nå dit satsar man nu på Ryssland och Polen.

E-handlaren Babyshop växer så det knakar. Sedan starten 2006 har man sett en tillväxt på 100 procent per år, och man säljer i dag till kunder i över 50 länder och omsätter 42 miljoner kronor. Men man är långt ifrån nöjda.

– Nästa år hoppas vi på 100 miljoner kronor i omsättning, säger grundaren och vd:n Marcus Tagesson.

Annons

Babyshop som 2012 utsågs till Årets Barnbutik har satsat rejält de senaste åren, och man tänker fortsätta. För att nå sitt omsättningsmål planerar man nu att fortsätta sin expansion med Ryssland och har nu lanserat en sajt på ryska på Babyshop.com.

– Vi ser Ryssland som en mycket intressant marknad och därför har vi lanserat en sajt på ryska. Nästa steg är att expandera och satsa mer på marknadsföring i Ryssland för att växa snabbare, säger Tagesson.

Globalt och lokalt

Babyshop har också för första gången tagit in riskkapital efter att investmentbolaget Verdane Capital VII puttat in 12 miljoner kronor. Investmenbolaget ökar därmed sin ägarandel i bolaget till 27 procent. Babyshop har tidigare tagit in investerare men via mediautrymme som kapital.

– Som vi ser det är det här den första finansieringsrundan för att komma i gång ordentligt med vår tillväxt. Vi tror att marknaden är tillräckligt stor för att vi snart ska kunna bli ett miljardbolag, säger Marcus Tagesson.

Vi har tidigare berättat om att Babyshop gått globalt efter att de lyckats snappa upp domänen Babyshop.com några år tidigare. De verkar dock även satsa lokalt. Nyligen har man nämligen kommit över domännamnet Babyshop.pl, något som får oss att tro att det snart kan dyka upp en polsk sajt.



Källa: Market

Annons