Babyshop ökade rejält med Nostos digitala säljare

Finska Nosto hjälper e-handlare att ge sina kunder en personlig shoppingupplevelse och deras plattformsoberoende marknadsföringsmotor har lockat flera stora aktörer. Nu har de släppt lite siffror på vad de tror man kan förvänta sig.

För nästan exakt ett år sedan berättade vi om Helsingforsbaserade Nosto Solutions som tagit fram en plattformsoberoende rekommendationsmotor som främst riktar sig till små, och medelstora e-handlare.

I höstas lanserade man även sin sin rekommendationsmotor för e-handlare som självbetjäningslösning. Lösningen var den första av sin typ på marknaden enligt företaget själva, och hade då ökat konverteringen i kundernas nätbutiker med 70 procent i genomsnitt.

Annons

Nu har man släppt lite mer siffror från en av sina kunder, nämligen svenska Babyshop som nyligen kammade hem priset som Årets E-handel på Retail Awards 2014. Och så här långt verkar man mycket nöjda med samarbetet.

– Vi har varit väldigt nöjda med hur Nosto har optimerat vår webbplats, ökat konverteringsgraden, det genomsnittliga ordervärdet och de totala intäkterna. Nosto är mycket enkelt att optimera och använda, vilket är väldigt viktigt för oss eftersom vi jobbar på flera marknader och växer snabbt, säger Magnus Fredin, VD på Babyshop.com.

Shoppar mer och längre

För att höja webbutikens effektivitet har man bland annat lagt till topplistor på hemsidan och kategorisidorna för att inspirera och förbättra navigeringen i butiken.

Något som gav väldigt bra resultat då kunder som klickade på Nostos rekommendationer har konverterat 77 procent bättre, och haft 7 procents bättre genomsnittligt ordervärde, än kunder som inte klickade på dem.

Navigeringen har också ökat tiden som kunderna tillbringar i butiken med 66 procent, det samtidigt som kunderna bläddrade bland 126 procent fler produkter.

För att väcka intresse hos återkommande besökare lades det även upp personliga rekommendationer på hemsidan med bland annat de senast bläddrade produkterna. Värdet av kunder som klickade på Nostos rekommendationer var 81 procent högre än kunder som inte gjorde det.

Förutom det har man lagt till en mailfunktion som påminner kunden om deras övergivna varukorg för att locka tillbaka dem till butiken. Även här såg man en klar förbättring. Funktionen hade en konverteringsgrad på 17 procent.

Annons

– Vi har fått fantastiska resultat via Nostos olika rekommendationselement och tack vare dess användbarhet sparar vi också pengar, säger Magnus Fredin.

 

Källa: Press

Annons