Annons

Back to basics när inkubatorn får nypremiär i höst Amelie Lidén

Back to basics när inkubatorn får nypremiär i höst

2018-06-01 16:00

Amelie Lidén tar över.

E-commerce Park i Helsingborg släppte i veckan ifrån sig ännu en kull deltagare som avslutat året med e-handelsinkubatorn. Den har nu funnits i ett par år och totalt fyra inkubatoransvariga - Rikard Axelsson, Peter Höjman, Dan Nilsson och Maria Richardsson - har hunnit passera revy.

När nästa gäng, samt de som togs in i gruppen nu i januari, är tillbaka i höst kommer upplägget att ha förändrats något. Samtidigt tar Amelie Lidén, i dag delvis föräldraledig VD för e-handelsparken, även över som ny inkubatoransvarig.

- Skräckblandad förtjusning, skulle jag nog beskriva det som. Jag tycker att det ska bli jätteroligt att komma tillbaka och få ta tag i saker igen, speciellt inkubatorn som jag har mycket planer för. Och rent personligt så har jag ju arbetat med parken sedan starten så det ska bli riktigt skoj med lite nya utmaningar, säger hon till Ehandel.se.

Blir del av parken igen

När inkubatorn grundades var det ett krav att alla deltagare även blev hyresgäst i e-handelsparken. Men eftersom många nya e-handlare påbörjar sitt företagande som en hobby vid sidan av sitt vanliga arbete, bestämdes det så småningom att kravet skulle tas bort.

En fördel med det gamla upplägget var dock att parken och inkubatorn hörde ihop på ett tydligare sätt. Det är något som man sedan har velat uppnå på nytt varje termin men inte helt lyckats med, tycker Amelie Lidén. När hon tar över som inkubatoransvarig kommer hon därför att satsa mer på nätverkande inom parken, något som även tidigare inkubatoransvariga ska ha ställt sig positiva till.  

- Vi kommer att ha externa föreläsare, och något som skiljer sig lite från tidigare år är att föreläsningarna kommer att vara öppna. Så vem som helst som är intresserad är välkommen. Men efter presentationen tar vi in föreläsaren till en workshop där bara inkubatorn är med. Då kan man ställa lite djupare frågor och gå igenom vad man kan göra i sin egen butik.

"Farligt att hålla i handen"

Gästföreläsarna kan mycket väl vara från andra företag som sitter på parken eller de alumner som tidigare gått i inkubatorn - något Amelie Lidén hoppas ska bidra till just ökat nätverkande och att inkubatorn ska kunna få värdefulla kontakter till sitt framtida företagande.

Annons
Annons
- Gruppen ska ju helst fungera och ha hjälp av varandra även efter inkubatorn. Det viktiga är att de får en bra grund att stå på och sen så får de ju fylla på med erfarenheter och kunskap under hela sitt företagande. Lärandet tar aldrig slut, säger hon, och fortsätter:
- Det kan vara lite farligt att hålla för mycket i handen, att bli lärare eller rådgivare istället för coach. Det är ju gruppen i sig som ska fungera med högt i tak och dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.

"Jätteviktigt med olika perspektiv"

Precis som de senaste terminerna behöver de personer som antas till inkubatorn ha fått igång sin e-handelsverksamhet och ha fått sin första order. En nyhet är däremot att alla deltagarna kommer att få en nischad mentor, som de kan ha enskilda samtal med.

Finns det fler fördelar med att ha olika föreläsare som du ser det?

- Perspektiv! Om vi har en föreläsning om Instagram till exempel, så är det lätt att känna sig så pass inspirerad att man vill starta Instagram för sitt företag efteråt. Men om dina kunder inte använder den kanalen eller om du personligen inte är intresserad av fotografier är det väldigt lätt att man faller på startlinjen. Så att få olika perspektiv av föreläsare är jätteviktigt.

Amelie Lidén fortsätter som e-handelsparkens vd, men berättar att planen är att anställa en communityansvarig som kan ta över mycket av det praktiska arbetet. Själv kommer hon att lägga majoriteten av sin tid på just inkubatorn.

- Det är lite nya utmaningar för mig med. Jag ser ju fram emot att få lära mig jättemycket själv också. Så fort man hamnar på en föreläsning eller i en diskussion så man lär sig ju alltid någonting.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta