Annons

Back to basics när inkubatorn får nypremiär i höst Amelie Lidén

Back to basics när inkubatorn får nypremiär i höst

2018-06-01 16:00

Amelie Lidén tar över.

E-commerce Park i Helsingborg släppte i veckan ifrån sig ännu en kull deltagare som avslutat året med e-handelsinkubatorn. Den har nu funnits i ett par år och totalt fyra inkubatoransvariga - Rikard Axelsson, Peter Höjman, Dan Nilsson och Maria Richardsson - har hunnit passera revy.

När nästa gäng, samt de som togs in i gruppen nu i januari, är tillbaka i höst kommer upplägget att ha förändrats något. Samtidigt tar Amelie Lidén, i dag delvis föräldraledig VD för e-handelsparken, även över som ny inkubatoransvarig.

- Skräckblandad förtjusning, skulle jag nog beskriva det som. Jag tycker att det ska bli jätteroligt att komma tillbaka och få ta tag i saker igen, speciellt inkubatorn som jag har mycket planer för. Och rent personligt så har jag ju arbetat med parken sedan starten så det ska bli riktigt skoj med lite nya utmaningar, säger hon till Ehandel.se.

Blir del av parken igen

När inkubatorn grundades var det ett krav att alla deltagare även blev hyresgäst i e-handelsparken. Men eftersom många nya e-handlare påbörjar sitt företagande som en hobby vid sidan av sitt vanliga arbete, bestämdes det så småningom att kravet skulle tas bort.

En fördel med det gamla upplägget var dock att parken och inkubatorn hörde ihop på ett tydligare sätt. Det är något som man sedan har velat uppnå på nytt varje termin men inte helt lyckats med, tycker Amelie Lidén. När hon tar över som inkubatoransvarig kommer hon därför att satsa mer på nätverkande inom parken, något som även tidigare inkubatoransvariga ska ha ställt sig positiva till.  

- Vi kommer att ha externa föreläsare, och något som skiljer sig lite från tidigare år är att föreläsningarna kommer att vara öppna. Så vem som helst som är intresserad är välkommen. Men efter presentationen tar vi in föreläsaren till en workshop där bara inkubatorn är med. Då kan man ställa lite djupare frågor och gå igenom vad man kan göra i sin egen butik.

"Farligt att hålla i handen"

Gästföreläsarna kan mycket väl vara från andra företag som sitter på parken eller de alumner som tidigare gått i inkubatorn - något Amelie Lidén hoppas ska bidra till just ökat nätverkande och att inkubatorn ska kunna få värdefulla kontakter till sitt framtida företagande.

Annons
Annons
- Gruppen ska ju helst fungera och ha hjälp av varandra även efter inkubatorn. Det viktiga är att de får en bra grund att stå på och sen så får de ju fylla på med erfarenheter och kunskap under hela sitt företagande. Lärandet tar aldrig slut, säger hon, och fortsätter:
- Det kan vara lite farligt att hålla för mycket i handen, att bli lärare eller rådgivare istället för coach. Det är ju gruppen i sig som ska fungera med högt i tak och dela med sig av sin kunskap och sina erfarenheter.

"Jätteviktigt med olika perspektiv"

Precis som de senaste terminerna behöver de personer som antas till inkubatorn ha fått igång sin e-handelsverksamhet och ha fått sin första order. En nyhet är däremot att alla deltagarna kommer att få en nischad mentor, som de kan ha enskilda samtal med.

Finns det fler fördelar med att ha olika föreläsare som du ser det?

- Perspektiv! Om vi har en föreläsning om Instagram till exempel, så är det lätt att känna sig så pass inspirerad att man vill starta Instagram för sitt företag efteråt. Men om dina kunder inte använder den kanalen eller om du personligen inte är intresserad av fotografier är det väldigt lätt att man faller på startlinjen. Så att få olika perspektiv av föreläsare är jätteviktigt.

Amelie Lidén fortsätter som e-handelsparkens vd, men berättar att planen är att anställa en communityansvarig som kan ta över mycket av det praktiska arbetet. Själv kommer hon att lägga majoriteten av sin tid på just inkubatorn.

- Det är lite nya utmaningar för mig med. Jag ser ju fram emot att få lära mig jättemycket själv också. Så fort man hamnar på en föreläsning eller i en diskussion så man lär sig ju alltid någonting.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Newbie massköptes på nätet - KappAhl införde maxgräns

Newbie massköptes på nätet - KappAhl införde maxgräns

Fenomenet med Scalping har nått den svenska e-handeln.

Annons
Annons
Business Sweden lanserar USA-guide för svenska <nobr>e-handlare</nobr>

Business Sweden lanserar USA-guide för svenska e-handlare

"Utmaningen är att lyckas sticka ut".

Den mest populära branschen att starta nytt i

Topplista: Den mest populära branschen att starta nytt i

Vi listar branscherna med flest nystartade nätbutiker.

MEDS får bassning - hotas av vite på tre miljoner

MEDS får bassning - hotas av vite på tre miljoner

Förbjuds att ge äldre subventioner från första kronan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Adlibris startar ny e-handel - satsar på inredning

Adlibris startar ny e-handel - satsar på inredning

"Ska bli den ledande e-handelsbutiken".

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Annons
Annons
Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta