Badbaljor, Instagram & GDPR - full fart på Emeet Göteborg

Badbaljor, Instagram & GDPR - full fart på Emeet Göteborg

2017-09-15 16:00

Tack till alla som hjälpte oss att göra Emeet Göteborg till en riktig e-handelsfest.

Så kom till slut den 14 september - dagen då Emeet skulle göra sitt andra stopp någonsin i Sveriges näst största stad. Förväntningarna var skyhöga och solen sken från en klarblå himmel, när omkring 200 e-handlare och leverantörer samlades för att utbyta erfarenheter och tips från e-handelns spännande värld.


Högt tryck framför gridden

I vanlig Emeet-anda fick deltagarna möjlighet att sätta upp sessioner på en gridd och det var tydligt att intresset för att dela med sig var stort. Väggen fylldes snabbt med sessionslappar, som tog upp allt från logistikutmaningar till marknadsföring på Facebook.

Undvik kampanjbilder på Instagram

Många av er besökare hade meddelat i förväg att ni var särskilt intresserade av att lära er mer om - eller för den delen dela med er av tips om - hur man som e-handlare kan använda sig av Instagram på bästa sätt. Den populära bildappen, som för många företag till en början användes som ett sätt att sprida inspiration, har mer och mer blivit en ny kanal för att driva försäljning. Därför valde vi att inleda Emeet Göteborg med att ta upp ämnet i en paneldebatt.


Dagen inleddes med en Instagram-panel

Plats på scenen tog Matilda Daun från NA-KD.com, Karin Eriksson från Hemtex, Liza Grevblad från Villbada.se och Sara Öhman, konsult inom digital marknadsföring, samt undertecknad, som fick äran att moderera. Diskussionen kom att handla om allt från misslyckade uppvisningar av kampanjbilder till hur man gör för att nå nya målgrupper. Några av tipsen vi fick med oss var att våga testa nya grepp, att inte lägga upp bilder som inte känns hundra procent, att inte köpa följare men att däremot våga bjuda på sig själv. Det viktiga är att engagera publiken - för då kommer beställningarna förhoppningsvis som ett brev på posten.

E-handelspodden i liveinspelning

Björn Andersson, VD på BGA Fotobutik, har med sina ambitiösa utlandsplaner varit mycket i ropet på senare tid. Därför var det kanske inte så överraskande att han fick gästa Anton Johanssons Ehandelspodden, som spelades in inför en livepublik under gårdagens Emeet.


Ehandelspodden spelades in under dagen

Björn pratade bland annat just om att öka försäljningen genom närvaro på Instagram, att använda fysiska butiker för marknadsföring och förbättrad e-handelslogistik, men också om att vara beredd att göra det lilla extra för att lösa kundens problem. En gång fick Björn, som är engagerad i allt från väggmålning till bokföring i sitt bolag, själv fixa med en sen hemleverans till en norsk kund.

Har marknadsplatserna någon framtid?

Under dagen möttes även Magdalena Bonde från Fyndiq, Daniel Aronowitsch från CDON.com och Maria Richardsson från den numera nedlagda e-handeln Nordic Design Collective för att diskutera marknadsplatsernas framtid.


Marknadsplatserna i hård debatt

Går det att vara framgångsrik när man inte har full kontroll över kundupplevelsen? Hur ska man som en svensk marknadsplats möta hotet från Amazon, Wish och Alibaba? Vill kunderna helst köpa allt på ett och samma ställe eller shoppa från en e-handlare som är expert inom sitt område? Meningarna gick förstås isär, och om marknadsplatserna är en trend som är död - eller om de i själva verket är e-handelns framtid - lär vi få återkomma till.

Dags att förbereda sig för GDPR 

Ett ämne som har varit på allas läppar den senaste tiden är GDPR, eller General Data Protection Regulation som förkortningen egentligen står för. Den nya lagen, som träder i kraft i maj nästa år, innebär en hel del förändringar för hur till exempel e-handlare får samla in och lagra information. Vad som gäller är dock inte helt enkelt att ha koll på - och under gårdagen tog många chansen att lyssna på juristen Marielle Eide, som gick igenom vilka förändringar som är att vänta.


Marielle Eide berättade om GDPR

Klart är bland annat att det kommer att krävas att kunderna samtycker till saker i större utsträckning än vad som är fallet i dag, att det måste bli tydligare vad det egentligen är man samtycker till, och - kanske allra viktigast - att den som gör fel riskerar dryga böter. Så se till att börja arbeta med GDPR redan nu, är tipset från Marielle Eide.

Middag med komikerunderhållning

PostNord, som dagen till ära hade tagit med en av sina e-handelskunder, bjöd dessutom på en välbesökt logistikskola. Glesys gick igenom hur man bäst skyddar sig från cyberattacker och Liza Grevblad, från ovan nämnda Instagramdebatt, berättade hur hennes badbaljor för vuxna gick från idé till succé.

Det blev många glada skratt under dagen

Inget Emeet utan en avslutande Emeet-middag, och gårdagen i Göteborg var inget undantag. Det bjöds på trerätters-meny och underhållning av komikern Tobias Persson, som kanske är mest känd för att ha medverkat i reklam för butikskedjan ÖoB. Han hann gå igenom allt från hur tråkiga svenska pubnamn är, till att fler artister borde satsa på idrott om de går vidare till en ny karriär.

Det var några av godbitarna från Göteborg. Hoppas att vi ses igen i Stockholm - dit Emeet kommer den 19 oktober!

SE ÄVEN: Bildfest från e-handelskalaset Emeet Göteborg 2017

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta