Annons

Bakker.com i konkurs - svenska nätbutiken stängd

Bakker.com i konkurs - svenska nätbutiken stängd

2018-03-21 13:00

"En rad mindre lyckade IT-investeringar".

Den svenska delen av det holländska blomsterföretaget Bakker.com ansökte i måndags om konkurs i Malmö Tingsrätt. Anledningen uppges vara att företaget inte längre har möjlighet att betala sina skulder. Företagets svenska hemsida är nu stängd för beställningar.

Misslyckat skifte från postorder till e-handel

I ett mejl till Ehandel.se berättar Louise Löwegren, som är marknadschef för Bakker.com i Skandinavien, att den svenska konkursen kommer efter att samma sak redan har skett i bland annat Holland och Tyskland. Hon berättar att Bakker år 2014 tillsatte en ny koncernchef, Paul Geraeds, som fick i uppdrag att göra om Bakker från ett traditionellt postorderföretag till en modern e-handel.

- Efter en rad mindre lyckade IT-investeringar gick emellertid det holländska moderbolaget i konkurs i början av februari. Sedan dess har man centralt i Holland arbetat på att få fram en investerare som är villig att ta över verksamheten, vilket man ännu inte har lyckats med, skriver hon.

"Självklart otroligt ledsna"

Som Ehandel.se berättade i ett reportage om Bakker för något år sedan, skickar företaget alla sina varor från Holland till konsumenterna i Sverige. När de holländska moderbolaget gick i konkurs, kunde Bakker alltså inte längre leverera de beställningar som gjorts i Sverige.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Bakker.com skickar levande växter över hela Europa

- Utan intäkter från leveranser från Holland har vi till sist inte haft tillräckligt med likviditet för att kunna fortsätta vår verksamhet.

Louise Löwegren hänvisar de kunder som lagt beställningar men inte fått sina varor till konkursförvaltaren Ola Sellert på Trädgårdh Advokatbyrå i Malmö.

- Vi är självklart otroligt ledsna för detta, och beklagar innerligt att alla våra lojala kunder som har beställt under våren inte kommer att få sina produkter, avslutar hon.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta