Barnkläder går från nätet och ut på gatan

Efter två år med e-handel och showroom tyckte Victoria Springfeldt att det var dags att öppna en fysisk butik

För drygt två år sedan startade Victoria Springfeldt och hennes dåvarande kompanjon sitt eget klädmärke One We Like.

Den ursprungliga idén var att vara ett renodlat e-handelsföretag som sålde egenproducerade barnkläder till både privatpersoner och via återförsäljare. Som komplement till nätbutiken hade de ett showroom på Odengatan i Stockholm.

Annons

Showroom ersätts med egen butik 

Idag driver Victoria Springfeldt verksamheten på egen hand med viss hjälp av sin make. Och snart ersätter hon showroomet med en egen butik.

- Med ett showroom var det svårare att ha regelbundna öppettider och ta emot folk. Jag har märkt att fler kunder efterfrågar att kunna komma in spontant och kände att tiden var redo att ta nästa steg. Så vi började titta på olika lokaler och hittade en som passade oss perfekt, berättar hon.

Den nya butiken kommer liksom showroomet också att ligga på Odengatan, men på nummer 48 istället för nummer 6. 

Butiken ska marknadsföra e-handeln

Hittills har merparten av företagets försäljning skett återförsäljare, totalt 45 stycken i åtta olika länder - bland dessa Österrike, Holland och Japan. I Sverige är det främst Åhléns City och Babyshop.se som sålt märkets kläder.

Tanken med butikssatsningen är att företaget både ska få ett fönster ut mot gatan - och ett fönster in till e-handeln.

- Jag ser butiken inte bara som en andra kanal för intäkter, utan också som en marknadsföring av e-handeln, säger Victoria Springfeldt.

Behöver anställa fler i företaget

Att driva verksamheten på egen hand har inneburit mycket jobb, men i och med öppningen av den nya butiken kommer det behövas fler i företaget.

- Jag skulle behövt ha någon mer anställd redan idag, men nu kommer jag ta in en person som kan hjälpa mig med både butiken och e-handeln. På sikt hoppas jag att båda kanalerna ska växa så pass att vi kan ha en person som specifikt sysslar med e-handeln.

Annons

"Vi kommer att synas mer"

Klädmärkets profil är stilrena, ganska enkla barnkläder som är hållbara i betydelsen att de fungerar bra oavsett årstid och ska kunna hålla för att skickas neråt i syskonskaran för den som önskar.  

Och Victoria Springfeldt tror att det finns en efterfrågan på produkterna både i den fysiska handeln och på nätet.

- Jag vet att mycket folk rör sig längs med det här stråket på Odengatan och det finns många förskolor i närheten, så jag tror att många kommer att uppmärksamma varumärket via butiken. Samtidigt går många idag själva in på nätet och letar, så vi kommer synas mer överallt nu.

Annons