Barntema letar investerare – vill öka med över 100% i år

Marknadsplatsen Barntema planerar att växa från 35 till 85 butiker under 2017.

När vi skrev om marknadsplatsen Barntema i september hade sajten lockat till sig ett 20-tal företag som tillsammans sålde cirka 2 000 artiklar inom barn- och babysegmentet. Nu har företaget vuxit till 35 anslutna butiker och 3 000 artiklar, och planen är att växa kraftigt under 2017.

- Ambitionen för framtiden är hög och vi siktar på att få in ytterligare ett 50-tal butiker under året, säger grundaren Jonny Rosengren i ett pressmeddelande.

Annons

"Hade varit en välkommen mentor"

För att företaget ska kunna nå det uppsatta målet är Jonny Rosengrens mål att ta in externt kapital. För att hitta investerare har han tagit hjälp av Tillväxt Malmö som har bjudit in honom till att träffa potentiella investerare under mars månad.

- Barntema behöver öka tillväxttakten ytterligare och snabbt få in fler butiker och ett ännu större antal produkter. Vi behöver därför anställa ett antal personer under året. En investerare hade även varit en välkommen mentor under den framtida tillväxtresan.

Kan tänka sig att sälja 25%

Jonny Rosengren vill inte avslöja vad hans företag omsätter i dagsläget, men hoppas att träffen med investerarna i mars ska ge honom det tillskott han behöver.

Till Ehandel.se säger han att han kan tänka sig att sälja 25 procent av företaget, om det är till “rätt person”.

- Än vet jag inte vilka investerarna är, vilket är avgörande både för om jag säger ja, och om de säger ja. Jag är övertygad om att investerarna söker investering inom segmentet e-handel så är chanserna mycket stora. Affärsidéen ligger i tiden och jag har tillräckligt med erfarenhet inom segmentet för att veta vad som krävs för att lyckas, säger han.

Annons