Annons

Bauhaus anmäls för reklampåstående om fri frakt Bauhaus fälls av Reklamombudsmannen för vilseledande uppgifter om fri frakt

Bauhaus anmäls för reklampåstående om fri frakt

2018-10-03 14:30

Har fri frakt med minsta ordervärde att göra, är frågan.

Byggvaruhuset Bauhaus har anmälts till Reklamombudsmannen efter att i en reklam ha påstått att kunden kan erhålla "fri frakt" även för varor som inte kostar så mycket. Så är dock inte fallet, konstaterar Reklamombudsmannens opinionsnämnd, som avgjort ärendet.

Hämtning utan avgift

Detta eftersom Bauhaus inte erbjuder onlineköp med leverans om kunden handlar för under 295 kronor. I de fallen får kunden istället hämta varan på ett varuhus.

Reklamen ifråga ska ha synts i Bauhaus e-handel och utgjort reklam för en belysningsprodukt för 29,95 kronor. Trots att produkten understeg lägstabeloppet för att erhålla fri frakt, ska det enligt anmälaren ha stått just “Fri frakt” även efter att denne lagt varan i korgen.

När Ehandel.se testar att göra samma sak i Bauhaus e-handel verkar det som att det trots att det mycket riktigt står just “fri frakt”, inte går att välja leverans om värdet understiger den uppsatta gränsen på 295 kronor.

Annons
Annons

"Har inget med fri frakt att göra"

Bauhaus försvarar sig dock med att minsta ordervärde, enligt deras mening, inte har något med fri frakt att göra.

- De produkter som har symbolen "fri frakt" är det fri frakt på, men för att handla med hemleverans har annonsören ett lägsta ordervärde på 295 kronor (oavsett fraktkostnad eller ej). Minsta ordervärde har inget med fri frakt att göra med andra ord. Anledning till det lägsta ordervärdet på 295 kronor är fler. Att plocka, packa, emballera och frakta en liten pro­dukt genom landets transportnät är inte miljövänligt. Kostnader för att plocka, packa, em­ballera och transportera en order med lågt ordervärde är långt ifrån lönsamt, skriver Bauhaus i sitt svar till RO.

Kedjan menar även att uppgiften om minska ordervärde framgår i betalningsvillkoren som finns på webbplatsen, samt i leveransvillkoren som man som kund ska läsa i webbshopens kassa.

"Neutraliserar inte intrycket"

Reklamombudsmannen reagerar dock på samma sak som anmälaren och väljer att fälla Bauhaus enligt artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, vilken avser vilseledande marknadsföring.

- Opinionsnämnden konstaterar att påståendet om fri frakt förekommer utan kvalificering på webbplatsen. Nämn­den finner att påståendet ”Fri frakt” ger intryck av att det är fri frakt som gäller vid beställning av produkten, oavsett order­belopp.  Att det senare – först när man ska betala – framgår att man måste komma upp i beloppet 295 kronor vid en beställning för att få fri frakt på köpet, neutraliserar inte intrycket som informationen i tidigare steg på webb­platsen ger, skriver nämnden i sitt beslut.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta