Bedrägerier kan undvikas med bättre ID-kontroller

Allt fler handlar på nätet, både företag och privatpersoner. Men det gör även att antalet bedrägerier där varor köps på kredit i någon annans namn ökar. Många av dem skulle däremot kunna undvikas enligt polisen, som menar att transportbranschen är alltför dåliga med sina id-kontroller.

Att bedragare köper varor på nätet i någon annans namn är en av de vanligaste formerna av bedrägeri. Vid ett seminarie kring kreditbedrägerier och identitetsstölder i höstas, konstaterades också att id-kontroller idag är svåra ett genomföra, och att svenska id-handlingar är enkla att förfalska.

Men det här är något polisen inte helt verkar hålla med om. Enligt dem skulle många av de fall där varor beställs på nätet i någon annans namn, och levereras via budtransport, kunna undvikas. Transportbranschen är enligt polisen helt enkelt för dåliga på att begära legitimation av den som tar emot varan.

Annons

– Bedragaren möter upp budbilen på gatan och det finns inget identitetskrav från speditörens sida, vem som helst kan ta emot det. Det är oftast också telefon eller sms-avisering, så bedragaren har en kontantkortstelefon och har lämnat det numret, men det finns ingen kontroll om det är rätt telefon heller, säger Jan Olsson, vid polisens bedrägerisamordning i Stockholm i en intervju med SVT.

Ska se över rutinerna

I Stockholm utreder polisen just nu ett hundratal bedrägerier där varor för ett värde av 10 000 till 100 000 kronor levererats. Bedrägerier som sker helt i onödan eftersom transportbranschen låter bli att göra en id-kontroll.

Det trots att det kan handla om varor till stora värden. Som till exempel tv-apparater, datorer, bubbelpooler och byggvaror som räcker till att bygga ett halvt hus enligt Jan Olsson.

– Vid ett tillfälle levererades en bubbelpool till ett industriområde i Stockholm. Företagets adress ligger på en helt annan adress, men bedragaren hade satt upp en egengjord skylt på ett stängsel och speditören lämnade av poolen där. Jag har verkligen ingen förståelse alls för den dåliga kontrollen, säger Jan Olsson.

På branschorganisationen Transportindustriförbundet välkomnar man polisens synpunkter och verkar nu vilja göra något åt problemet.

– Vi måste alltid se över våra rutiner och vi välkomnar att tala med polisen och med våra medlemmar, för att förbättra våra rutiner. Ge oss bara mer uppgifter så ska vi se över det hela, säger Tommy Pilarp, förbundsjurist på Transportindustriförbundet.

Källa: SVT

Annons
Annons